Knap staaltje schrijfwerk!

issie_books 02 juni 2024
De uitbarsting is geschreven door Michael Crichton en James Patterson. De reden dat het door twee auteurs is geschreven is dat de weduwe van Michael Crichton het manuscript van haar man bewaard heeft tot ze een geschikte auteur vond om het verhaal af te maken, dat werd James Patterson. Van beide auteurs heb ik nog niks gelezen voordat ik dit boek ging lezen. Maar nu weet ik dat ik in de toekomst zeker nog meer wil lezen van James Patterson.

De uitbarsting gaat over een vulkaan op Hawaï die binnen zoveel uur gaat uitbarsten. De vulkaan op zichzelf is al gevaarlijk maar dan blijkt dat het leger al decennialang in Hawaï iets bewaard wat meer dan alleen Hawaï bedreigd. John (Mac) is de wetenschappelijk directeur van het Hawaiian Volcano Observatory stuurt een team van specialisten aan om Hawaï en de wereld te redden.

Wat een heerlijke thriller, ondanks dat je vanuit veel personages leest stoorde ik me daar niet aan. Alleen in het begin was het soms verwarrend wie nou wie was. Dit was vooral de eerste 200 paginas voor mij een probleem. Hierna zat ik zo in verhaal dat ik geen problemen meer had met de personages uit elkaar houden. Het verhaal speelt zich af op Hawaï. Bijna het hele verhaal speelt zich af in 2025. Het hele boek voelt realistisch aan, zelfs de vulkaan uitbarsting kon ik me helemaal voor stellen. Er is onwijs goed research gedaan en daarom leer je dingen van. Ook al waren het soms te veel details voor mij. Tijdens het lezen zag ik alle scènes helemaal voor me en kan ik me echt voorstellen dat dit een film wordt. De schrijfstijl leest heel lekker weg. De korte hoofdstukken helpen hier zeker aan mee.

De uitbarsting is een knap staaltje schrijfwerk. Een spannende, vlotte en avontuurlijke thriller die gevuld is met allerlei explosieve gebeurtenissen. Een echte aanrader voor mensen die houden van spannende verhalen gevuld met plottwisten. Dus lees dit boek voordat de vulkaan ontploft.

HarperCollins bedankt voor het recensie exemplaar.

Meer recensies van issie_books