In de vangarm van een wind zo bitter

marcel hoekstra 01 februari 2020
(..) Waarom zit je in het veld van Oostakker?
Er zijn doofstomme meisjes en ik ben blind (..)

Hugo Claus maakte als dichter met onder anderen Remco Campert, Gerrit Kouwenaar en Lucebert deel uit van de Vijftigers. Hij schreef levenslustige, beeldende gedichten. En net als Lucebert tekende en schilderde hij.

Zijn Oostakkerse gedichten werden uitgegeven in 1955. Oostakker is een dorp in Oost Vlaanderen nabij Gent, een Maria-bedevaartsoord. En deze gedichten wortelen in de grond, waarop Claus' ouders begin jaren vijftig woonden; vinden daarin verbinding met natuurmythen en bijbelse verhalen.

Een kersenboom.

Ik heb, las en lees nog steeds heel graag de Bezige Bij Pocket 1 (1985) in de reeks met op de omslag een fragment van een afbeelding van Lucebert. En met een nawoord van Paul Claes.
Het bundeltje is helaas slechts alleen nog antiquarisch verkrijgbaar.

Auteur: Hugo Claus (Brugge, 1929)
Titel: De Oostakkerse gedichten
ISBN: 90 234 4603 8
Uitgever: Bezige Bij

Meer recensies van marcel hoekstra