Oké, misschien als ik héél kritisch kijk naar het verhaal, zou ik het geen 4 sterren geven. Maar de reden waarom ik dit wél doe, is omdat... Hoe geweldig een verhaal ook in elkaar zit... Wat voor intelligente en poëtische vergelijkingen er ook gebruikt worden... Als ik het boek makkelijk kan wegleggen, is het voor mij geen goed boek. En dat was met 'Eerste Leven' echt niet het geval. Al vanaf het eerste hoofdstuk wilde ik graag doorlezen en meer te weten komen over Tenley, onze hoofdpersonage met een ijzeren wil en liefde voor getallen, de rijken Troika en Myriad (hemel en hel?) en waarom ze haar per sé moeten hebben en overhalen om te tekenen voor hun rijk.

Daarom zeg ik ook, dit boek was zeker wel vermakelijk om te lezen! Zeker als je van fantasy/dystopian achtige verhalen houdt.
Maar, om wat kritischer te zijn moet ik toch iets dieper op het verhaal ingaan.

*** Spoilers vanaf hier ***
Het enige waar ik wel keihard om heb moeten lachen, en inderdaad een beetje een punt van irritatie was, was het feit dat Tenley zo gigantisch vaak doodging en weer tot leven kwam in het verhaal.
"Wauw, je bent dood gegaan? Twee keer zelfs!?" zegt Sloan, Tenley's zogenaamde frenemy. En aan het einde van het boek kon ik alleen maar denken: "O, meid, je hebt geen idee..."
En natuurlijk moet ik wel kritisch zijn over het hele 'liefde op het eerste gezicht' cliché. Een romance die ik niet helemaal goed begrijp in dit verhaal, maar prima, dat zijn dingen waar ik door de opgebouwde spanning tot makkelijk overheen kon stappen/lezen.
Waar ik me wel meer aan stoorde, afgezien van het verhaal (en hier kan de schrijfster zelf niets aan doen), de slechte vertaling. Vooral met het gedicht/liedje, wat toch echt belangrijke aanwijzingen en hints bevatte voor het verhaal. Ik heb de Engelse versie later opgezocht omdat ik het anders niet goed begreep. Pas toen werd de betekenis duidelijk voor mij. Erg jammer.

Maar al met al blijf ik bij mijn 4 sterren. Ik vond het toch echt een leuk geschreven verhaal met leuke personages!

Reacties op: Zeker wel vermakelijk!

Eerste leven - Gena Showalter