Positief verrast door deze feelgood!

Jami Leigh 11 april 2022 Auteur
Normaal gesproken lees ik nooit feelgood. Waarom niet, is voor mij ook een groot raadsel. Ik ben altijd wel te porren voor een zoetsappige romantische comedy namelijk. Dit keer heb ik besloten Opgescheept van Lianne Reijntjes een kans te geven. En al werd ik niet meteen super-enthousiast van de tekst op de achterkant, toch heeft het boek mij positief verrast!

Opgescheept is geschreven vanuit drie personages: Else, Jenny en Lindsay. Al gauw wordt duidelijk dat de drie meiden qua karakter heel erg van elkaar verschillen. Reijntjes heeft elk personage een duidelijke eigen stem gegeven. Zo is Else van nature serieus en houdt ervan als de dingen netjes geordend zijn. Is Jenny wat naïef, klunzig, maar ook erg lief. En heeft Linsay een duidelijk eigen sterke mening en wil, en is ze ook niet bang om die met de rest te delen. Dit alles zorgt voor heel wat conflict en hilarische scènes door het hele boek heen. Het was vertederend te lezen hoe deze meiden uiteindelijk toch naar elkaar toe groeiden.

Over de schrijfstijl van Reijntjes kan ik ook zeggen dat ze haar eigen stem heeft gevonden. Vlot, humoristisch en beeldend genoeg dat je een goede voorstelling kunt maken van bijvoorbeeld de ruimtes.

Toen ik las dat het verhaal zou gaan over drie meiden die zijn ingeloot in een appartement, klonk dat niet meteen als een verhaal dat ik moest lezen. Ik stapte daardoor ook een beetje met lage verwachtingen het boek in, bang dat het me niet lang zou boeien. Maar wat had ik het mis! Jenny, bijvoorbeeld, introduceert op een gegeven moment een verrassend nieuw vriendje dat de boel goed op stelten zet. De beschrijvingen van Lindsay over haar kamergenoten heb ik enorm om moeten lachen. Ook wanneer de buurjongen in beeld komt, merkte ik dat ik begon te glunderen. Wat een leuk figuur! Daar wilde ik zeker wel meer over weten… en dat stelde niet teleur.

De beste romance om te volgen was zonder twijfel die van Lindsay. Ik voelde echt met haar mee. Kon huilen op momenten dat ze het zwaar had, voelde me vechtlustig als ze de strijd aan ging, en zwijmelde mee wanneer haar muur langzaam werd afgebroken. De romance van Else daarentegen had wat mij betreft wat beter uitgewerkt gekund. Haar love interest bleef wat oppervlakkig, waardoor het slot niet helemaal aan kwam zoals was bedoeld. Natuurlijk hoop ik dat Jenny ook een partner zal gaan vinden, maar Opgescheept is deel 1 van een trilogie, dus ik hoop dat deel 2 ons meer drama, humor en zwijmelmomenten zal brengen!

Meer recensies van Jami Leigh