Magische schrijfstijl

Jami Leigh 02 januari 2022 Auteur
Havenfall is het eerste boek dat ik van Sara Holland heb gelezen. Wat ik ook van het verhaal zelf vind, één ding kan ik met absolute zekerheid zeggen: ik ben verliefd op haar schrijfstijl! Even kort waar het verhaal over gaat:

Havenfall, de herberg, is een plek waar verschillende werelden samenkomen. We lezen het verhaal vanuit Maddie, die hoopt de rol van herbergier over te erven van haar oom. Wanneer een lijk wordt gevonden en haar oom ernstig gewond is, moet ze die rol sneller op zich nemen dan dat ze had gehoopt. Ze moet de moordenaar zien op te sporen, terwijl haar beste vriend Brekken vermist wordt.

=== Poëtisch & beeldend ===
Ik begin meteen maar even over de schrijfstijl, want die is echt geweldig – als je van beeldende beschrijvingen houdt, soms tegen het poëtische aan. Het valt meteen op vanaf bladzijde 1. Sara zet daarmee meteen een hele duidelijke toon en sfeer neer. Ze weet je te boeien met haar woorden, zelfs als het verhaal zelf op momenten wat langzaam gaat.

=== Een achtbaan ===
Zo kun je de tempo van het verhaal wel noemen. Zie de achtbaan langzaam naar de top klimmen, om ineens flink neer te storten met de openingsgebeurtenis. De achtbaan blijft echter niet hetzelfde rappe tempo aanhouden, wisselt continu van intrigerende gebeurtenissen met personages en last genoeg rustmomentjes in – misschien zelfs iets teveel. Totdat… het tempo ineens wordt opgevoerd en je drie loopings achter elkaar hebt. Nu heb je denk ik wel een goed idee gevormd.

=== Kleurrijke personages ===
Zowel letterlijk als figuurlijk. De personages zijn heel divers qua uiterlijk en karakters. Dat maakt het zeker interessant om ze te volgen. Maddie is de hoofdpersonage waar je het verhaal vanuit volgt. Ondanks haar sterke front, is ze heel onzeker. En het is fijn om haar ontwikkeling te volgen. En dat terwijl je je door het verhaal heen continu afvraagt wie ze kan vertrouwen, en wie niet.

=== Anders dan verwacht ===
Ik had ergens verwacht – lees: gehoopt – meer van de andere werelden te zien. Ik hoop dan ook dat dit het geval zal zijn in deel 2. Het verhaal speelt zich voornamelijk af in de Herberg/Havenfall. Het voordeel daarvan is, dat je wel een duidelijk beeld krijgt van de plek zelf en de omgeving eromheen.

Meer recensies van Jami Leigh