De Sahara route

Recensie van:
De Sahararoute Deel 1
Auteur: René Beijersbergen
Rene Beijersbergen ( 1952) studeerde Biologie en werkte als natuurbeheerder, ecologisch onderzoeker en docent. Hij heeft daarnaast altijd over de natuur geschreven en zijn eerste boek ging over de ecologie van de Dwergstern, een zeevogelsoort.  Met ‘de Sahara Route’ slaat hij een heel andere weg in: het is zijn debuut als reisthriller schrijver.
Wijze van lezen: e book gekregen van de auteur i.v.m. deelname FB Boekentoer van Attie Dotinga en Christel Feijen Kromhout
Genre: reisthriller
Het verhaal:
Een toerist reist door Afrikaanse landen, het Midden Oosten voor zijn ontspanning.
Een Gambiaanse man droomt van een beter leven in Europa.
Een jonge vrouw met twee kinderen droomt van een beter leven en verlaat Mauritanië voor een betere toekomst in een ander land.
Een Belgische piloot krijgt tijdens zijn vlucht te maken met terroristisch geweld. Zijn gezin wacht in spanning op ieder telefoontje met nieuws van hem.
Een Tunesïer reist vastberaden op weg naar zijn heilige en ultieme doel om dood en verderf te zaaien.
Wat maakt dat deze mensen elkaars wegen kruisen. Wie bereikt zijn doel. Wie komt er nooit meer thuis en wie wel?
Mijn leesbeleving:
Dit verhaal lezen was voor mij een lange reis. Een reis vol gevaren, mooie en interessante nieuwe culturen.
De verstikkende angst en paniek die ik voelde als ik las over mensen die nergens voor terugdeinzen om haat te zaaien en onherstelbare schade aan te richten.
Het respect voor de moed van diegenen die zich los wrikken uit een uitzichtloos bestaan. En die enkel hun onafgebroken hoop en vertrouwen meenemen op hun reis naar betere omstandigheden.
Het is een intens en beeldend geschreven reisverslag. Alsof ik door de ogen van alle personages naar de wereld om mij heen keek.
De spanning is goed opgebouwd en alles komt samen in een verbazingwekkend en onthutsende plot.
De schrijfstijl is erg mooi.
Geen saaie verslaglegging van een reis door diverse landen.
Het verhaal bruist, beweegt, vermaakt, leeft en kruipt onder je huid. Als het verhaal uit is laat het je niet meer los en mis je personages waar je een diepe band mee opbouwde tijdens het lezen.
Veel leerzame achtergrond informatie en inzichten in werelden waar je als Europeaan geen weet van hebt.
Mijn mening:
Ik geef dit verhaal 5 sterren.
Ik kijk uit naar het lezen van een eventueel vervolg.
Ik ben fan van de prachtige, levendige en beeldende schrijfstijl van de auteur.

Meer recensies van JNKingmaPostmaBoekenpearls76