Revolutie

Jeroen Windmeijer

Tjarko Evenboer

Deel 2 Ryevaar

Wijze van lezen:

Boek gewonnen via Hebban in ruil voor mijn recensie.

Uitgeverij: Xander

Genre: thriller

Cover en flaptekst:

Een gebouw licht op in de duisternis. De duisternis die onheilspellend voelt. Wie verstoppen zich daar?

Een huiveringwekkende en indrukwekkende flaptekst.

Eigen interpretatie:

Eeuwenoud is het opschrijven van belevenissen. Voor een lezers publiek of het nageslacht. Woorden waarvan de inkt is opgedroogd kunnen na publicatie dodelijk geïnterpreteerd worden. Herschrijven is dan van levensbelang. Maar wat is de echte geschiedenis? Moet dat verstopt worden omdat deze niet geaccepteerd kan worden? Er bestaat toch vrijheid van meningsuiting? Kennelijk kan alles tegen je gebruikt worden. Dat is dus al eeuwenoud. Zij die ergens in geloven en zij die niet of iets anders geloven monddood worden gemaakt.

Mooie tekst:

Een revolutionaire vondst. Een meedogenloze achtervolging. Een levensgevaarlijke zoektocht naar ee eeuwenoud geheim.

Het verhaal:

Simon komt op het spoor van een eeuwenoud geschrift wat het leven van Jezus in een geheel ander daglicht stelt. Wat volgt is een reis door Europa; ijzingwekkend spannend. Achtervolgd door een moordzuchtig duo die hetzelfde geschrift in bezit willen krijgen. Maar ook diverse Europese politie eenheden willen maar wat graag met Simon Ryevaar en journalist Nova le Temps in contact komen.

Mijn leesbeleving:

De proloog in ik vorm wierp me gelijk terug in de tijd. De gevoelens en gedachten nam ik over. Alles voelde echt. Daarna begint het verhaal. Net als ik bekomen ben van het terugzien van Simon Ryevaar, Nova en Annabel wat voelde als hartelijk warm terugzien, schakelt het verhaal zeer snel tussen diverse personages en plaatsen.

Gelijk sta ik als lezer op scherp. Een wervelwind aan gebeurtenissen volgen elkaar op. Bloedstollend, intrigerend, indrukwekkend en keihard overschreed ik tijdperken. Ik leerde in korte tijd zoveel bij. Opnieuw zo indrukwekkend verwoord door Jeroen Windmeijer en Tjarko Evenboer. Overal de juiste snaar rakend, me de sfeer te doen voelen. Zo beeldend en haast filmisch ontvouwt dit verhaal zich aan mij.

Continu geboeid bleef ik door lezen. Ieder personage in dit boek; eeuwenoud of van deze tijd is gedetailleerd uitgewerkt. Niet oppervlakkig. Je leert hun binnenwereld kennen. Waarom iemand de persoon is geworden die hij of zij is. Wat is hun drijfveer en waarom? Psychologisch gaat dat diep. Fascinerend en huiveringwekkend.

De kille meedogenloosheid van een doodseskader. Gedreven door eigen overtuiging of gedwongen door een overheerser? De menselijke wroeging die doorsijpelt in een moordbelust brein. Lost het kwaad zichzelf op of wordt het hierdoor nog huiveringwekkende? Fascinerend maar ook misselijkmakend is het dat psychologische dat beschouwelijke achter de werking van de menselijke psyche.

De rode draad van het verhaal wordt niet uit het oog verloren. Dat is knap. Zonder dat sommige personages het weten gaan ze elkaars paden kruisen. De weg ernaartoe zit vol beleving. De auteurs dringen je hun mening niet op maar laten je zelf nadenken en mee puzzelen. Voor mij verhoogde dat het leesgenot. Ook de diverse gebruikte talen vond ik geweldig als taal liefhebber.

En ook al was veel fictie volgens het dankwoord. Voor mij voelde alles non fictief. De toewerking naar de plot is zondermeer ijzingwekkend spannend. In de plot komen alle verhaallijnen samen.

Mijn mening:

Ik geef 5 sterren.

Wederom werd ik betoverd door de vaak metaforische teksten. De beeldende en filmische schrijfstijl. Het vermogen van de auteurs om mij de aanwezigheid van de personages te doen zien en voelen.

Ik heb genoten. Een diepe buiging voor Jeroen Windmeijer en Tjarko  Evenboer. Ik kijk uit naar deel drie van deze trilogie.

Meer recensies van JNKingmaPostmaBoekenpearls76