Het domino effect

Recensie van:

Het Domino effect

Deel 2

In 2018 verscheen deel 1 Tunn is oftewel dun ijs in deze serie.

ALS DE DREIGING WERKELIJKHEID WORDT.... - EEN JACKIE PHILIPSSON THRILLER

Vertaald uit het Zweeds:

Dominoeffekten

Vertaald door: Neeltje Wiersma

Auteur:

Carolina Angelis

is een schrijfster met meer dan twintig jaar ervaring bij de Zweedse inlichtingendienst. Tegenwoordig werkt ze als veiligheidsadviseur en docent, en is ze vaak te zien en te horen als commentator over kwesties in verband met spionage en de stand van het veiligheidsbeleid. Ze debuteerde in 2018 met de spionageroman Tunn is (Dun ijs).

Wijze van lezen:

Recensie exemplaar paperback ontvangen van Hoi Förlag in ruil voor mijn recensie.

Tevens het boek geluisterd en gelezen via Bookbeat.

Karin Douma leest dit boek mooi voor. De Zweedse plaatsnamen etc. spreekt zij goed uit. Dat vind ik prettig. Tevens prima vertaald door Neeltje Wiersma.

Uitgeverij: oorspronkelijk Hoi Förlag en Saga Egmont

Genre: thriller

'Het domino-effect' is geïnspireerd op waargebeurde feiten en op de ervaringen van de auteur tijdens een twintigjarige carrière bij de Zweedse inlichtingendienst.

Cover en flaptekst:

Een vrouw op de rug gezien in een rode jas. Lopend op een besneeuwde weg die eindeloos lijkt te zijn. Een mistige donkerblauwe hemel boven haar. Ook zie ik een embleem van twee arenden met een schild. Het wekt mijn nieuwsgierigheid. Ik wil gelijk beginnen met lezen.

De flaptekst is informerend en mysterieus.

Quote:

PROLOOG

De zee is dreigend zwart en valt de kust keer op keer genadeloos aan, als een brullend monster dat op het punt staat alles op zijn weg te verslinden. Het is kerstavond en als gevolg van een stroomstoring is heel Gotland in duisternis gehuld. Net voor Fårö aan de westkust heeft een vrachtschip bescherming gezocht voor de storm en zijn de navigatielichten het enige wat zichtbaar is in de decemberduisternis.

Twee kleine landingsvaartuigen worden snel van de reling neergelaten en zodra ze het wateroppervlak bereiken, maken ze topsnelheid in de richting van de kust. Op enkele meters van de kust springt de bemanning in het water en begint naar de kust te waden. Ze dragen grote waterdichte rugzakken en een aantal militairgroene kisten, die ze zorgvuldig boven het wateroppervlak houden.

Een van de mannen verliest bijna zijn evenwicht, maar sterke armen helpen hem snel weer op de been en iedereen bereikt zonder al te veel problemen het besneeuwde kiezelstrand. De landingsvaartuigen varen onmiddellijk weg en verdwijnen weer in de duisternis.

Het verhaal:
Inlichtingenofficier Jackie Philipsson verstopt zich voor de buitenwereld in een gehuurd appartement in Visby. Haar laatste opdracht heeft diepe wonden bij haar achtergelaten die misschien nooit zullen genezen. Intussen twijfelt ze sterk of ze door haar net ontdekte familieachtergrond ooit nog weer zal kunnen terugkeren naar haar oude leven.
Wanneer haar baas en mentor Anton haar vraagt om Operatie Witte Sneeuw te leiden, heeft ze echter weinig keus. Haar kennis en deskundigheid zijn meer dan ooit nodig. Zweden heeft te maken met onverklaarbare stroomstoringen, sabotage en computerstoringen in vitale systemen. Is het echt gewoon een kwestie van toeval of zijn er ernstigere oorzaken?
Wat niemand weet, is dat de Russische inlichtingendienst bezig is met de uitvoering van een plan waarbij Gotland de dominosteen vormt in het spel om de controle over het hele Oostzeegebied. Als die dominosteen valt, zullen de anderen snel volgen. Voor Jackie en haar team wacht een bloedstollende race tegen de klok, waarin dubbele agenda’s en verraad ernstige gevolgen hebben.

Mijn lees en luisterbeleving:

Dit verhaal was mijn eerste kennismaking met auteur Carolina Angelis. Nadat ik het boek uit had kwam ik tot de conclusie dat dit zeker niet de laatste keer is.

Het boek is opgedeeld in korte maar krachtige hoofdstukken. We leren dat het gevaar nadert, onverwacht in de diepste duisternis, op een moment dat men het minste verwacht.

Daarnaast maken we kennis met personage Jackie Philipsson. Haar innerlijk met alle daarbij horende gevoelens. Haar zoektocht naar wie zij als persoon ten diepste is. Het gevecht met haar demonen wordt op de voet gevolgd. Dit is aangrijpend en hartverscheurend maar tegelijkertijd fascinerend en boeiend waardoor je gefocust door blijft lezen.

Maar naast haar gevoelens en haar privé leven volgt er al snel een wervelwind aan zich snel opvolgende gebeurtenissen in haar professionele leven. Als lezer krijg je amper tijd om te adem halen. Op indrukwekkende, beeldende wijze maak je kennis met het werk van Jackie namelijk inlichtingen officier.

Naast lezen luisterde ik het boek in het Zweeds. Lo Kauppio leest het perfect voor. Ze laat de tekst in haar waarde en de beeldende schrijfstijl komt door haar intonatie en stemgebruik nog beter tot haar recht Echt genieten. Dat ik dit boek ook luisterde komt door een zwaar ongeluk dat ik had met mijn schrijfhand. Dat maakte de mogelijkheid om te luisteren een verademing. Het boek erbij maakte het nog indrukwekkender.

Het naderende gevaar, de mysterieuze handelingen van kwaadwillenden komen in rap tempo samen met de werkzaamheden van Jackie en haar team. Dit verhaal is gruwelijk, rauw, onvoorspelbaar maar ook intens, indrukwekkend en magisch. Onvoorstelbaar dat sommige grote machthebbers menen om de wereld te moeten beheersen met macht en geweld. Alsof ze poppenspelers zijn in een macaber spel. Dan ben ik blij en dankbaar dat er ook een tegenwicht is van een groep hardwerkende en gedreven mensen zoals Jackie en haar team. Zodat de vrede hopelijk bewaard kan blijven.

De plot is ingenieus tot stand gebracht biedt hoop in bange dagen. De epiloog biedt verdere verheldering maar laat ons inzien dat manipulatie een gevaarlijk sneeuwbaleffect heeft.

Ik had deel een, dun ijs, nog niet gelezen of geluisterd. Maar aan het begin van deel twee wordt je op uitstekende wijze ingelicht over deel een. Ik ben van plan deel een en deel drie ook te lezen en luisteren in het Zweeds via Bookbeat of via de uitgever Hoi Förlag.

Mijn mening:

Ik geef 5 sterren.

Dit verhaal is naast spannend ook leerzaam. Leerzaam in die zin dat waakzaamheid altijd zij heeft. Dat het bestrijden van gitzwarte duisternis en kwaad nut heeft. Hoe zwaar en precair dit ook is. Ook over de invulling en het inzicht in het persoonlijke leven van Jackie Philipsson en hoe dit verweven raakt met het werk dat zij uitvoert vind ik subliem gedaan.

Dat Carolina Angelis zelf jarenlange ervaring heeft bij de Zweedse inlichtingendienst komt dit verhaal nog geloofwaardiger op mij over. Zij weet waarover zij het heeft. Dat wordt prima overgebracht op de lezer en luisteraar.

Ik ben fan. Ik ga deel een en drie nu ook zeker lezen/luisteren en recenseren.

Meer recensies van JNKingmaPostmaBoekenpearls76