Aradia Godin der Heksen Friedl

Aradia godin der heksen

Friedl

Auteur:

Rebecca Kints

is een 47-jarige schrijfster die door MS (multiple sclerose) noodgedwongen het onderwijs in 2013 moest verlaten. Haar wereld stortte in, maar ‘opgeven’ staat echter niet in haar woordenboek. Door toeval ontdekte ze in 2020 haar liefde voor het schrijven. Wat begon als een vriendendienst, groeide snel uit tot een passie. Met haar pen wil ze opnieuw dichter bij haar jongeren staan...

Illustraties van:

Anne Rasquin

van ELK exemplaar wordt er 5€ integraal gedoneerd wordt aan de MS-Liga

het boek is in elke boekhandel te verkrijgen (bij sommige zal het eerst besteld moeten worden)

ook is het boek online te verkrijgen via www.fenfbooks.be OF www.boeken.cafe.be OF Bol.com

Wijze van lezen:

Recensie-exemplaar ontvangen van de auteur en uitgeverij Fill in the blanks in ruil voor mijn recensie en deelname aan de blogtour

Uitgeverij:

Fill in the blanks

Genre: fantasy

Cover en flaptekst:

Ik vind dit een mooi geïllustreerde cover. Het kleurgebruik daar is over nagedacht het vult elkaar aan. Een donkerblauwe sterren lucht met bomen. Een geel gekleurde ster met de beeltenis van een jong meisje. Ze kijkt me met een intens krachtige blik aan. Om de ster een geel gekleurde cirkel met op de punten tekens. De donkerblauwe tinten vloeien over in zacht oranje.

Op de achterkant herhaalt zich dit. De flaptekst vind ik indrukwekkend en nodigt mij tot lezen uit.

De auteursfoto en informatie vind ik een waardevolle toevoeging.

Quote:

Confrontatie

Pagina 121

De zonnestralen piepen door het venster heen. Het felle licht likt aan de ogen van Friedl, alsof de zon jaar roept. Met een handbeweging opent Friedl haar raam. Genietend vanuit haar bed, luistert ze naar het gezang van de vogels. De geur van bomen, gras en boshyacinten prikkelen haar neus… Het wordt een mooie lentedag  Ondanks het late uur gisterenavond, is het nog vrij vroeg. Toch is Friedl niet de enige die in het huis al wakker is. Ze hoort gestommel in de woonkamer. Kopjes rinkelen, water stroomt… Vertrouwde geluiden van iemand die het ontbijt aan het klaarmaken is. “Hmmm… een lekker kopje thee, zal me deugd doen. Stilletjes kruipt ze uit haar bed, staat nog even stil bij het raam en snuift de geuren van de natuur op. Met een diepe voldane zucht, sluipt ze voorzichtig haar kamer uit, benieuwd wie ze in de woonkamer zal aantreffen …

Het verhaal:

Van de één op de andere dag ontdekt Friedl dat ze krachten bezit.  Ze wordt gekatapulteerd in een onbekende wereld, de wereld van magie…  voor haar en haar mama een totaal onbekende wereld.  Of toch niet?  Weet mama meer? Wat gebeurt er toch allemaal?

Veel tijd om hier bij stil te staan, krijgt Friedl niet.  Er dreigt gevaar, een groot gevaar…

Duik samen met Friedl in de magische wereld van de hekserij.  Ontdek hoe ze hier mee omgaat en welke avonturen ze op haar pad tegenkomt…

Mijn leesbeleving:

Wat ik heel mooi vond aan dit verhaal is dat de lezer in het tempo van Friedl alle grote en plotselinge veranderingen in haar leven ook aan den lijve ondervindt. Dit komt door de beeldende schrijfstijl. De mooie illustraties versterken dat nog extra.

Ook het niet zonder slag of stoot accepteren van nieuwe dingen komt geloofwaardig op mij over. De emoties zijn voelbaar gemaakt in de woorden. Dat vind ik echt knap en mooi gedaan.

Ik moest wel wennen aan de tekst in hoofdletters op momenten dat er iets onverwachts gebeurde of dat er grote onrust was. Gelukkig wende dat snel. Voor de vele Noorse zinnen had ik amper de verklarende woordenlijst nodig. Ik ken namelijk vloeiend Zweeds. Zo gaaf om door dit boek Noors ook beter te leren. Als je het vertaald naar Zweeds zijn er overeenkomsten maar ook verschillen. Een waardevolle aanvulling zo’n verklarende woordenlijst. Leerzaam ook.

Net als het fascinerende leerproces van Friedl. Haar personage is gedetailleerd uitgewerkt net als de overige personages. Voor mij voelde het alsof ik continu bij hen was. De setting deed me denken aan de film Ronja de roversdochter.

Je blijft geboeid doorlezen omdat je bij jezelf de spanning voelt van aanstaande bijzondere, moeilijke, gevaarlijke momenten. De introductie in de wereld van heksen en hun krachten vond ik betoverend en bleef mijn interesse vasthouden.

Na een vurig gevochten strijd komt de plot als een grote cliffhanger. Perfect gedaan want zo ga je verlangen naar het volgende deel.

Mijn mening:

Ik geef 5 sterren.

Rebecca Kints bezit de gave om mij als lezer naar de wereld van Friedl en de andere personages te katapulteren. Door de intens beeldende schrijfstijl voelde, zag, hoorde en rook ik alles wat voorbij kwam in dit verhaal. Ook de emoties voelde ik in mijn lijf en psyche. Dit wordt nog versterkt door de indrukwekkende illustraties van Anne Rasquin.

De Noorse woorden en hun betekenis vond ik geweldig. Net als de stapsgewijze en duidelijke introductie in de wereld van heksen.

Ik kijk uit naar de vervolgdelen. Tevens is dit boek een aanrader voor (jonge) kinderen; leerzaam, spannend en magisch. Ze kunnen het zelf lezen en dan nabespreken met hun ouders of er uit voorgelezen worden.

Mijn zevenjarige dochter bladerde ook al een paar keer geïnteresseerd door dit boek.

Meer recensies van JNKingmaPostmaBoekenpearls76