De bloedverwant

Recensie van:

De Bloedverwant

Auteur:

Rianne Meijburg

Rianne Meijburg is psychiater en woont samen met haar gezin in het midden van het land. Een kleine twee jaar geleden is ze gestart met schrijven als hobby. Met vallen en opstaan begon haar zoektocht naar haar eigen schrijfstem. Toen ze hoorde over de Lentekriebels schrijfwedstrijd werd ze enthousiast en durfde ze het aan haar werk aan anderen te laten lezen.

Wijze van lezen:

Recensie-exemplaar ontvangen van De Crime Compagnie gewonnen bij vrouwenthrillers.nl in ruil voor mijn recensie.

Uitgeverij: De Verhalenfabriek

Genre: spannende mysterie

Cover en flaptekst:

Een wijnglas ligt halfleeg op de vloer. Bloemblaadjes eromheen. Gemorste wijn uit het glas. Mysterie alom.

De flaptekst is mysterieus en intrigerend

Quote:

Hoofdstuk 1:

Tussen de puinhoop vangt een foto mijn blik en ik laat me op mijn knieën vallen. Twee mensen die ik goed ken, staan op een voor mij onbekend plaatje, wat een snijdende kramp in mijn middenrif geeft. Waarom samen? Waar is dit? Ik reik naar de fIes witte wijn die in de hoek van de zolder staat en neem een gulzige slok van dat lauwe spul. De drank smaakt bitterzoet en tintelt na op mijn tong. Ik staar naar de foto en bekijk de achterkant. Er staat een vervaagde datum, die niet te ontcijferen is. De kramp zakt. Ik doorzoek de andere foto’s in het uitgewaaierde stapeltje, zonder nieuwe aanwijzingen te vinden. Ik staar naar de foto. Dit klopt niet? Hoe kan dit?

Het verhaal:

Het is lente. Buiten geniet iedereen van de eerste warme zonnestralen. Iedereen, behalve Chloé. Zij worstelt met het recente verlies van haar vader. Haar wacht de zware klus zijn spullen op te ruimen. Hulp accepteert ze niet en ze houdt haar geliefden op afstand. In de chaos vindt ze een oude foto die vragen oproept. Ze gaat op zoek naar de antwoorden, maar haar zoektocht blijft niet onopgemerkt. Voor ze het weet, raakt ze verstrikt in een web van geheimen en daarmee brengt ze haar eigen leven in gevaar.

Mijn leesbeleving:

Vanaf de eerste letter bevond ik mij in het leven van Chloé. Door de ik-vorm raken haar emoties de mijne. De beeldende schrijfstijl draagt daar ook zeker aan bij. Dit verhaal is zo geschreven dat je samen met Chloé op zoek gaat naar mysteries uit het verleden van haar familie.

Je volgt iedere aanwijzing die kunnen leiden tot het oplossen van de puzzel. Spanning, ontroering, ongeloof en ontgoocheling passeren meermaals de revue in een razend tempo. De korte hoofdstukken zijn prettig leesbaar waardoor je geboeid door blijft lezen.

De personages zijn prima uitgewerkt en de opbouw volgt in de kielzog van Chloé haar zoektocht naar antwoorden. De interactie en dialoog tussen de personages is geloofwaardig en leidt uiteindelijk naar de onvoorstelbare plot. Ik was diep onder de indruk.

Een verhaal dat hartverscheurend, meedogenloos en pittig is. Maar ook vol gedrevenheid en passie. Een zoektocht naar je wortels; weet jij alles van je familie geschiedenis? Zorgt de zoektocht voor helderheid of juist voor meer vertroebeling?

Mijn mening:

Ik geef 4 sterren.

Prima opbouw. Gedetailleerd uitgewerkte personages. Je puzzelt met Chloé mee waardoor je continu geboeid door blijft lezen.

De plot is onvoorstelbaar en had ik niet verwacht.

Meer recensies van JNKingmaPostmaBoekenpearls76