Belofte maakt schuld

Recensie van:

Belofte maakt schuld

Auteur:

Sabine Zwaan

(32) werkt fulltime als basisschoolleerkracht in Utrecht. Ze is gek op haar twee katten, schrijven, Disneyfilms en Taylor Swift.

Wijze van lezen:

Recensie-exemplaar ontvangen van De Verhalenfabriek in ruil voor mijn recensie.

Uitgeverij: De Verhalenfabriek

Genre: feelgood

Cover en flaptekst:

Een mooie combinatie van kleuren siert de cover. Een man en een vrouw houden elkaar innig vast in een omhelzing.

Een nieuwsgierig makende flaptekst.

Quote:

Hoofdstuk 2

Leer van mijn fouten en geef nooit een tegoedbon aan je broer. Daar wordt zeker misbruik van gemaakt. Ik moet een week lang doen wat hij zegt, vanaf vandaag. Het is maandag en na mijn vermoeiende werkdag als kantoormedewerker moet ik naar huis om al mijn spullen uit te zoeken. Ja, mijn baan is net zo vaag als het klinkt. Zelfs ik weet niet wat ik doe, behalve mijn baas assisteren bij van alles en nog wat. Maar goed, alsof ik zin heb om mijn huis op te ruimen. Ik ruim de hele dag al de klerezooi van anderen op.

Helaas kan ik niet spijbelen. Jonah en Abel hebben besloten om me te ‘helpen’. Eigenlijk willen ze hun tijd niet aan me verspillen, maar ze denken dat ik niets weggooi wanneer ze er niet bij zijn. Tja, deze mannen zijn altijd al slim geweest.

Heel langzaam slof ik door de overvolle straten naar huis. Samen met mijn collega’s heb ik wat gedronken. Dat doen we elke maandag om te vieren dat de vervelendste dag van de week er weer op zit. En als niemand op het matje is geroepen door onze vreselijke leidinggevende, drinken we er vaak één extra. Vandaag ben ik wat langer blijven hangen, omdat ik weet wat er thuis op me wacht.

Mijn blik gaat naar de grijze hemel. De zomer is nu echt voorbij en de herfstlucht laat me weten dat er regen op komst is. Normaal gesproken zou ik thuis voor de buis een film gaan kijken. Dat zit er vanavond niet in.

Mooie tekst:

‘Cause there we are again in the middle of the night. We’re dancin’ ’round the kitchen in the refrigerator light.

Stukje uit een liedje van Taylor Swift

Het verhaal:

De achtentwintigjarige Linde Benjamins is verzot op Disneyfilms  en misschien een beetje te verslaafd aan de liedjes van Taylor Swift. Ze vindt haar werk maar niets, is rommelig en ook alweer bijna een maand single. Ze maakt een grote puinhoop van haar huis en heeft geen zin om leuke dingen te doen. Het liefst loopt ze de hele dag in haar pyjama door het huis. Haar broer is helemaal klaar met Linde en besluit in te grijpen. Hij heeft nog een brief van Linde waarin ze belooft een week lang alles te doen wat hij zegt. Dat zorgt niet alleen voor een paar gênante momenten, maar Linde moet ook nog eens haar ex onder ogen komen. Gelukkig schiet de beste vriend van haar broer haar te hulp…

Mijn leesbeleving:

Je kunt gelijk voelen dat Linde ongelooflijk verdrietig is. Dat haar relatie uit is. Ik voelde het in mijn eigen lijf. Ik had gelijk met haar te doen. De schrijfstijl is beeldend. Je bouwt daadwerkelijk een band op met de goed uitgewerkte personages.

De weerzin van Linde om te moeten veranderen doordat haar broer haar wil ‘helpen’ sijpelt overal in door. Het is bij het dwangmatige af. Alle goedbedoelde hulp van broer en hun gezamenlijke beste vriend en Linde haar eigen vriendinnen. Het benauwd Linde en ze vreest iedere dag voor de nieuwe “bevelen” van haar broer.

Net als je denkt kan het nog erger dan volgt de keerzijde en lijkt cupido raak te schieten. Toch gaat dit niet zonder slag of stoot. Maar als de mist opgetrokken is en de intenties tussen twee jonge mensen duidelijk worden dan is het alsof er een hartjes regen losbarst en de vonk overslaat.

Dan staan vertrouwen, verder kijken dan iemands buitenkant, een ander waarderen en niet naar je evenbeeld willen veranderen voorop. Dit voelt als een warm bad en laat je geloven dat ware liefde nog bestaat.

Mijn mening:

Ik geef 4 sterren.

Prima opbouw. Met gedetailleerde personage uitwerking. Je voelt wat zij voelen en denken en dat doet wat met je.

Liefdesverdriet, het opnieuw vinden van levensgeluk met behulp van familie en vrienden. Je schikken naar wat een ander wil om maar in de spotlights te komen. En er dan op het juiste moment achter komen dat die nieuwe look je niet past.

Tot slot blijkt dat de ware jij goed genoeg is. Degene die jouw adoreert en lief heeft ziet jouw ware kleuren. Dit zorgt voor nog meer wederzijds vertrouwen, verliefdheid en een verdiepende liefde.

Ik lees graag meer van Sabine Zwaan.

Meer recensies van JNKingmaPostmaBoekenpearls76