Een twee drie met de seizoenen mee

Recensie van:

Een, twee…met de seizoenen mee

Auteur:

Peggy Nille

Bron Franse Wikipedia:

geboren op 3 oktober 1972 in Sartrouville, is een Franse illustrator van kinderboeken. Daarnaast is ze grafisch ontwerper en decorateur. Ze woont in Chartres.

Vertaald uit het Frans:

Je compte jour après jour

Door:

Martine van Rooijen

Wijze van lezen:

Boek gewonnen via een winactie op Instagram.

Uitgeverij: Parade

Genre: prentenboek voor kinderen van 4 jaar en ouder.

Cover en flaptekst:

Een lime groene achtergrond met daarop een bloemenveld met allerhande dieren. Je komt ogen te kort zoveel pracht en praal.

Het verhaal:

Van 9 lieveheersbeestjes die kruipen over net opgekomen plantenstengels tot 30 vlinders die uit hun cocon komen. Van 11 bijen die nectar uit 4 klaprozen halen tot 5 zonnebloemen die naar de zon draaien. Van 8 naaktslakken die aan bonenbladeren knabbelen tot 6 egeltjes die tussen de bladeren scharrelen. Van 15 eksters op zoek naar bessen in de sneeuw tot 27 ganzen die naar het zuiden vliegen. Van lente naar zomer naar herfst naar winter. In dit prachtig geïllustreerde prentenboek over de seizoenen valt veel te tellen (tot 30) en veel te ontdekken over de natuur.

Mijn leesbeleving:

Dit boek is schitterend en adembenemend mooi geïllustreerd. De natuur komt daadwerkelijk tot leven in al haar facetten en in ieder seizoen.

De combinatie tekst met daarin uitgelichte woorden van plant en dier is mooi en educatief. De focus van het kind blijft behouden doordat het de vragen wil beantwoorden: hoeveel insecten zie jij? En dan deze tellen in de illustratie. Dat is prachtig.

Mijn dochter breidde haar woordenschat en haar kennis van alles wat leeft in de natuur uit. Ze genoot van de schitterende illustraties.

Als het verhaal uit is kun je desgewenst achterin nagaan of je de getelde dieren en bloemen en planten goed had.

Mijn mening:

Ik geef 5 sterren.

Een educatief boek zowel door te leren wat er in de natuur leeft. Maar ook door zorgvuldig te kijken of je alle dieren en bloemen en planten kunt tellen.

Fascinerend mooie illustraties die je nog meer doen beseffen dat we zuinig moeten zijn op alles wat leeft. En dit door ons eigen gedrag van beschermen en verzorgen kunnen bewaren voor de toekomst.

Mijn dochter en ik hebben genoten van dit boek.

Bedankt Peggy Nille voor de betoverend mooie lees ervaring in woord en beeld.

Meer recensies van JNKingmaPostmaBoekenpearls76