Mo en Tijger gaan naar school

Recensie van:

Mo en Tijger gaan naar school

Lees ook van Elisabeth Mollema:

Mo en Tijger lossen het op.

Mo en Tijger gaan op reis.

Mo en Tijger vieren feest.

Mo en Tijger redden de dieren.

Stoere verhalen om zelf te lezen

Groei mee met Mo en Tijger: van AVI -niveau E3 naar niveau E5

Auteur:

Elisabeth Mollema

schreef al meer dan 80 kinderboeken en werd een aantal keer getipt door de Kinderjury. Ze schreef onder andere de spannende boeken voor 8+ over Siggi & de Vikingen: De vloek van Freya en De steen van Eileen.

Illustraties:

Gertie Jacquet

Jeugd en opleiding

Gertie werd geboren in Egmond aan Zee. Als van kinds af aan was ze veel bezig met tekenen. Na haar middelbare school bezocht ze de Gerrit Rietveld Academie in Amsterdam.

Loopbaan

Jaquet begon in 1983 met het illustreren van kinderboeken. Aanvankelijk schreef ze zelf prentenboeken maar later ging ze ook werken met schrijvers. Zo maakte zij de illustraties van de boekenserie Haas van Annemarie Bon. Ook werkt ze veel samen met haar collega’s Georgien Overwater, Ineke Goes en Lars Deltrap. Naast haar werk als illustratrice ze ook werkzaam als keramiste en maakt ze stempels.

Wijze van lezen:

Recensie-exemplaar ontvangen van uitgeverij Moon in ruil voor mijn recensie.

Uitgeverij: Moon

Genre: jeugdboek

Cover en flaptekst:

Prachtige en levendig geïllustreerd: Je komt ogen te kort. Je ziet Mo met schoolboek en rugtas. Een puntenslijper, hond Tijger, een uitpuilend etui, een sleutelbos, een klasgenoot. Mo’s broertje met een tekening, een surfboard.

Een informerende en nieuwsgierig makende flaptekst.

Quote:

Een gekke ochtend

Na een paar dagen begint school weer.

Mo is deze morgen al vroeg opgestaan.

Hij heeft veel zin om naar school te gaan.

In zijn eentje spelen vindt hij maar niks.

Hij is blij om straks zijn vriendjes weer te zien.

In de klas doen ze altijd veel leuke dingen.

Tijger kan jammer genoeg niet mee naar school,

want honden mogen de klas niet in.

‘Maak je maar geen zorgen over hem,’ zegt papa.

‘Ik zal vandaag heel goed op hem passen.’

‘En als ik Sem zo naar school breng,

mag Tijger met ons mee.’

Mama geeft Sem en Mo een dikke kus.

‘Ik moet opschieten, want ik moet naar kantoor.

Ik heb zo meteen een lange bespreking.’

Voor ze het huis uit loopt,

zegt ze nog even tegen papa:

Vergeet je de kamer niet te stofzuigen?

Er liggen erg veel kruimels.

De was moet ook nodig worden gedaan.

En op de kast ligt een lijstje met boodschappen.’

Ze geeft Mo en Sem stiekem een knipoog.

‘Komt in orde, baas!’ zegt papa voor de grap.

Hij kijkt naar Tijger en zegt:

‘Dat wordt een druk dagje voor ons twee.’

‘Ik ga ook maar snel naar school!’ roept Mo.

Hij doet de deur van de keuken open en stapt de tuin in.

Zo hard hij kan rent hij de straat uit.

Het verhaal:

Mo leert zijn broertje Sem dat het woord 'sleutel' begint met de letter S. En op school raken er toevallig sleutels kwijt. Gelukkig is Tijger een slimme speurhond! Als Mo met zijn klas op schoolreisje gaat naar een pretpark, raakt er een klasgenootje kwijt... Kunnen Mo en Tijger haar terugvinden? In de klas mag op een dag iedereen vertellen over zijn lievelingsdier, maar wat moet Mo? Iedereen kent Tijger al! En in het laatste verhaal gaan ze met de hele school naar een bruiloft. Maar dan gaat er iets mis op het feest. Natuurlijk schieten Mo en Tijger te hulp!

Mijn leesbeleving:

De opbouw van de verhalen vind ik prettig. De schrijfstijl is beeldend. Dit wordt nog versterkt door de levendige tekeningen. Die geven de tekst nog meer cachet. De verhalen zijn herkenbaar voor kinderen. Gebeurtenissen in de klas of op het schoolplein. Ik gun ieder kind zo’n lieve en betrokken juf Lisa. Zij ziet het kind echt en weet het mooiste in hen naar boven te halen.

De hond Tijger veroverde ook mijn hart. Wat een slimme lieverd. Maar ook ondeugend. Continu bij Mo willen zijn ook als dat door een schoolreisje niet kan. Ook komt het in de verhalen neer op vriendschap en de sterkte daarvan als het aankomt op samenwerking. En dierenliefde, aandacht en liefde voor je broertje die ook graag wil leren lezen. Hoe fantastisch is het om dan les te krijgen van ‘meester Mo’. Voor heel even wel. Later is de aandacht weer geprojecteerd op iets anders. Zo is het in het echte leven ook.

Mijn 7 jarige dochter Femke heeft het boek zelf gelezen. Ze was zo trots dat haar dat lukte. De afwisseling tekst en illustraties vond zij erg fijn. Ook las ik haar eruit voor en probeerde de situaties dan met mijn stem of met gebaren na te doen. Dat zorgde voor mooie momenten.

Zij heeft er twee nieuwe vrienden bij Mo en Tijger.

Mijn mening:

Ik geef 5 sterren.

Prima en geloofwaardige opbouw.

Diverse leesniveaus die lezers uitdagen om zelf te lezen. Maar ook is het heerlijk om dit boek voor te lezen. De tekst wordt nog extra versterkt door de levensechte illustraties. De gebeurtenissen in dit boek sluiten aan bij de belevingswereld van een 7 jarige. Herkenbaarheid is zo fijn.

Ik en mijn dochter zijn fan van Mo en Tijger.

In de toekomst lezen we graag meer van Elisabeth Mollema en genieten we graag van de uitmuntende tekentalenten van Gertie Jacquet.

Meer recensies van JNKingmaPostmaBoekenpearls76