Voortdurende actie in Mad Max-achtige woestenij

Johan Klein Haneveld 31 mei 2020 Auteur
Disclaimer: Ik ken Miriam Borgermans niet persoonlijk, maar we hebben wel via Facebook contact met elkaar gehad. Ik heb haar bij mijn weten echter nooit ontmoet. Ik kocht dit boek via een online boekwinkel.

9 Dit is alweer het vijfde deel van de dystopische YA-serie van Miriam Borgermans. Ik ben zelf geen groot liefhebber meer van lange boekenseries, omdat ik eigenlijk graag eerder het einde van een verhaal wil weten en de steeds herhaalde investering voordat je bij het slot komt uiteindelijk vermoeiend gaat worden. Verder willen de verschillende delen van een serie nogal eens op elkaar gaan lijken (looking at you, Wheel of Time). Ik lees tegenwoordig daarom liever 'stand alones'. Toch blijf ik elk nieuw deel van deze reeks kopen en lezen. Dat komt omdat de auteur ten eerste twee hoofdpersonen gebruikt, die nogal van elkaar verschillen, die elkaar in de reeks afwisselen. Een boek over Dante volgt op een boek over Raven en ze ontmoeten elkaar eigenlijk niet. Vervolgens zorgt ze ook dat elk boek over dezelfde hoofdpersoon verschilt van de vorige. In herhalingen valt ze daardoor niet. Daarnaast komt in elk nieuwe boek een nieuw deel van de dystopische wereld die ze verzonnen heeft aan de orde. Vaak heb je er als lezer wel al hints over opgevangen, dus ben je nieuwsgierig en wil je meer weten. Voeg daarbij dat de karakters zich ook ontwikkelen en niet in elk nieuwe deel dezelfde kenmerken hebben en er is afwisseling genoeg. Ging het vorige boek in de reeks over de manier waarop Raven overleefde in het reservaat en probeerde te ontsnappen met de vrienden die ze er gemaakt had, nu is ze helemaal op zichzelf aangewezen. Ze bevindt zich ver buiten de bewoonde wereld, in een landschap dat totaal vernield en vergiftigd is door de mensheid, en waar alleen maar woestelingen wonen. Ze wordt opgejaagd door een volhardende 'hunter', die haar met allerlei technologische foefjes op de hielen zit. Ze ontsnapt aan valstrikken, dringt een kamp van kettingslaven binnen en trekt de bergen over naar het mysterieuze Alfa. Dit verhaal is eigenlijk één lange achtervolgingsscène. Elk hoofdstuk eindigt met een cliffhanger. Soms wordt de actie, of de ontsnapping, niet eens beschreven en gaat het volgende hoofdstuk een eindje verderop door. Het geeft het verhaal veel vaart en maakt je als lezer bijna net zo schichtig als Raven. In de nimmer aflatende actie deed het me denken aan Mad Max: Fury Road, ook al zo'n troosteloze dystopische omgeving. Tijdens Raves wanhopige vlucht (waarbij ik me wel afvroeg hoe ze opeens zo'n overlevingskunsten kon tentoonspreiden en of ze wel genoeg calorieen binnenkreeg van het knagen op wortels en het eten van een paar insecten) krijg je als lezer ook hints van het verhaal dat op de achtergrond speelt en dat wordt alleen maar intrigerender. Ik ben dan ook erg benieuwd naar de volgende delen. Ik vond dit boek iets minder goed geredigeerd dan de vorige (ik kwam een paar foutjes tegen). En de schrijfstijl is nog steeds vlot, maar de voortdurende actie liet niet veel ruimte over voor originele frisse sfeerbeschrijvingen of observaties. Die vond ik heel sterk in met name het eerste boek van de serie, maar hier was het vooral actie wat de klok sloeg. Spannend was het wel, en ik was zelf ook wel blij dat cliché-elementen zoals een driehoeksverhouding in dit deel ontbraken. Tenslotte bevat het boek veel Engelse termen. Hoewel dat past bij de wereldbouw (dat mensen Nederlandse namen gebruiken voor zaken is in deze setting niet logisch) vond ik het wel een beetje storend. Maar dat is misschien persoonlijk. Al met al kan ik met een gerust hart mijn conclusie herhalen dat deze reeks tot de top van de Nederlandstalige SF behoort en zich kan meten met internationale YA-series als The Hungergames. De dystopische wereld die Borgermans beschrijft en hoe die ontstaan is, is bovendien angstaanjagend realistisch. In dit deel is wat meer aandacht voor de rol van klimaatverandering en hoe het bedrijfsleven hiervan profiteert om de eigen positie veilig te stellen. Het maakt dit tot een actuele serie en ik hoop dat veel tieners het zullen lezen (en dat ze in opstand zullen komen tot de maatschappelijke systemen die nu al bezig zijn deze ongewenste toekomst tot stand te brengen).

Meer recensies van Johan Klein Haneveld