Sterke postapocalyptische roman

Johan Klein Haneveld 20 februari 2024 Auteur
Disclaimer: Ik vroeg de auteur bij te dragen aan mijn tweede klimaatbundel 'Welkom in de broeikaswereld'.

Dit boek is het vervolg op ‘Leegland’, dat verscheen in 2020 en dat ik toen ook gelezen heb. Ik moet zeggen dat het misschien goed was geweest als er een pagina of twee met ‘wat vooraf ging’ was opgenomen, want nu stortte ik zonder aankondiging in het verhaal en ik moet eerlijk toegeven dat ik na drie jaar vergeten was waar het in ‘Leegland’ ook alweer over ging. Ik wist dat het zich afspeelde in een overstroomd Nederland waar een dictator aan de macht was gekomen en waar werd geëxperimenteerd met genetische manipulatie en virussen. Maar wie de hoofdpersonen waren en wat ze wilden bereiken was ik alweer een beetje kwijt. Er vond wel enige recapitulatie plaats in de eerste hoofdstukken van dit boek, maar het duurde even voordat ik helemaal in het verhaal zat. Drie jaar is lang voor een veellezer en als dit boek is geschreven voor een Young Adult-publiek is het gat tussen de boeken helemaal groot. Niet voor niets zie je bij Young Adult-series vaak dat elk jaar een nieuw deel uitkomt. Het publiek is anders opgegroeid zonder de afloop van het verhaal te hebben gelezen.
Maar dat de auteur drie jaar heeft gedaan over het schrijven van dit boek laat wel zien dat ze er zorg aan heeft besteed. Zorg die ook duidelijk is af te lezen van de pagina’s. Ik vond dit tweede boek zelf ook een heel stuk beter dan het eerste boek. Enkele van de punten waar ik in het eerste boek over struikelde, kwam ik in dit boek niet meer tegen. Zo was hier meer herkenbaar van de omgeving, met een belangrijke rol voor Rotterdam. Het gevoel dat het verhaal zich daadwerkelijk in toekomstig Nederland afspeelde was daardoor sterker dan in het vorige deel. De beschrijvingen van de omgeving waren beeldender, maar zonder in het andere uiterste te vervallen en overdadig te worden. Daarnaast werd ook meer duidelijk wat er met de rest van de wereld aan de hand was. De gevolgen van klimaatverandering uitten zich bovendien ook niet alleen in een gestegen zeespiegel, maar bijvoorbeeld ook in extreme stormen.
Verder had ik in dit boek niet langer het gevoel dat een deel van het boek was gevuld met heen en weer gereis, waarbij de hoofdpersonen niet verder kwamen. Alle gebeurtenissen droegen bij aan het verhaal, in elk hoofdstuk ontwikkelden de personages zich verder en de verschillende verhaallijnen werden ook zorgvuldig met elkaar verweven. Ten slotte was het niet langer zo dat allerlei bijfiguren rond de hoofdpersonen stierven in kogelregens, terwijl ze er zelf ongeschonden vanaf kwamen. Er waren minder plotse executies, maar de personages waren zelf ook kwetsbaarder. De actie was zo wat geloofwaardiger en dus spannender. Er was maar één punt in het verhaal waar ik meende dat de schrijver te makkelijk was geweest - een van de personages overtuigt kameraden die haar maanden niet gezien hadden en meenden dat ze gedeserteerd was wel heel makkelijk haar door te laten. Maar gelukkig komen die kameraden later tot bezinning. Een flinke verbetering dus.
Het eerste boek was goed geschreven, met relatief korte zinnen en een flink tempo in het verhaal. Voor dit boek geldt hetzelfde, al nam ik iets meer flair waar. Ook is dit boek opnieuw goed geredigeerd. Een of twee missende letters, maar verder geen fout te bekennen. Dat is wel eens anders en ik waardeerde als lezer de zorg die duidelijk aan deze uitgave is verleend.
De thematiek in dit boek is vergelijkbaar met deel één: niet alleen een waarschuwing voor de gevolgen van klimaatverandering, maar ook een herinnering aan het feit dat ook in Nederland extremistische partijen aan de macht kunnen komen en verschrikkelijke middelen kunnen gebruiken om hun positie veilig te stellen. Maar het is volgens mij niet het type boek waarin de lezer naar diepgang moet zoeken. Het is vooral een spannend avonturenverhaal in een dystopische setting. De verhaallijnen bereiken een conclusie in dit deel, maar het is ook duidelijk dat er nog veel moet volgen. Ik kijk daarom ook uit naar het derde boek in de trilogie, al hoop ik dat ik als dat komt, nog weet wat er in dit deel gebeurde. Of daar komt wel een korte samenvatting voorin te staan. Dat zou nog het mooiste zijn!

Meer recensies van Johan Klein Haneveld