Miaaaaaaauw: een traag verhaal met poes als rode draad waar alles mis gaat!

Joketje 26 juni 2019
'Een ding is zeker, het is altijd gevaarlijk, die kattentijd' lezen we op de achterflap van het boek. In het begin van het boek vinden we verschillende semantische omschrijvingen voor 'kattentijd'. De laatste omschrijving is héél belangrijk: een dag uit het leven van de gereserveerde Severine en de verwarde Fauve, twee vrouwen die vandaag niet gaan werken omdat ze toekijken hoe een van hun negen levens stilaan op zijn einde loopt. In 430 blz. wordt er 1 dag beschreven uit het leven van die twee vrouwen.

Hun geschiedenis komt uitgebreid aan bod. Hun levens ontmoeten elkaar maar er zijn weinig echte ontmoetingen tussen die 2. Ze zijn enorm jaloers op elkaar. Doordat er weinig confrontaties zijn tussen hen, blijf je als lezer serieus op je honger zitten.

Wie zijn ze?
Fauve is een angstige vrouw. Ze is niet met de toekomst bezig. Haar moeder is een vreemd persoon. Ze wil Fauves beste vriendin zijn maar ook haar psychiater. Als het fout loopt in haar leven gaat ze terug naar huis voor 'eventjes', het wordt 1 jaar. 'boemerangkoekoek' wordt ze dan genoemd. Uit 'schuldgevoel' koopt haar moeder een huis met inboedel voor Fauve. Haar zwijgende opa heeft veel voor haar gezorgd tot het helemaal foutloopt bij een fietsongeluk. Opa weet geen raad wat hij moet doen met Fauve en hij wacht tot de mama thuis is... Fauve adoreert haar poes Caruso, net alsof het haar grootste liefde is. Ze is een extreem avondmens. Lotte is haar vriendinnetje tijdens haar kinder-en pubertijd. Als Lotte sterft, wordt dit heel mooi en eerlijk beschreven. Het is 1 van de betere stukken uit het boek! Later is haar beste vriendin Lene, ze ontmoet haar terwijl ze barvrouw als bijbaan deed in de tennisclub.

Severine is een planner. Ze is een extreem ochtendmens. Ze werkt niet, heeft een poetsvrouw. Ze houdt van rode lippenstift, het is voor haar een efficiënt wapen. Ze woont in Wallonië en ze wil Frans leren van haar poetsvrouwen. Haar moeder verwaarloosde haar. 'Mijn moeder wou kinderen waar ze niet voor kon of wilde zorgen'. Jason is haar tweelingbroer en Caylee is haar kleine zus. Ze heeft veel last van nachtmerries. Ze adoreert haar koe Bonnie. Ze heeft net als Fauve, geen aanwezige vader.

Raakvlakken
Het zijn 2 verschillende types van vrouwen maar toch hebben ze heel wat raakvlakken. Moeilijke jeugd, geen aanwezige vader, slechte invloed van Olivier, grote vriendschap met dier, weinig levensvreugde, en dan is er ook nog Willem. Hij is de man van Severine. Hij heeft wel een heel goede band met zijn ouders. Een conservatieve, ietwat saaie man lijkt niet echt goed samen te passen met Severine. Hij werkt samen met Fauve en na een weekendje Cadzand ziet het er naar uit dat er wat meer gaat bloeien tussen die 2.

Die Olivier is trouwens echt wel een persoon waar je moeilijk sympathie kunt voor voelen. Hij behandelde Fauve heel slecht. 'Olivier deed mijn wereld krimpen. Hij sloot me op in een luchtbel die hij vervolgens vacuüm trok. ' 'Hij had zijn poesje opgesloten en vernederd en mij op een trage en pijnlijke manier trachtten te plooien tot iets waar hij tevreden mee kon zijn'. Hij is ook absoluut geen goede invloed voor zijn tweelingzus Severine. Drugs en drank zijn zijn slechte invloeden.

Spannend of eerder saai?
Het boek lees helemaal niet zo vlot . Niet zozeer omdat er afwisselend per hoofdstuk over Fauve of Severine wordt gepraat. Maar omdat dezelfde personen aan bod komen, de tijdsperiodes heel veel verspringen, de uitvoerige beschrijvingen,...
Ik vind het verhaal zelf maar niets omdat er gewoon zo weinig echt gebeurd. Al heb ik er wel door de leesclub heel wat extra kunnen uithalen. Ik ben zelfs van plan om het boek nogmaals te lezen deze zomer om het nog wat beter te begrijpen. En om het einde toch wat beter te kunnen vatten want dat is best wat ver gezocht.

Taalgebruik overtuigt wel!
Ik heb wel genoten van het taalgebruik van de schrijfster. De vele vergelijkingen, rauwe omschrijvingen, vulgaire uitdrukkingen, grappige voorvallen, ... konden mij best bekoren. Hierdoor geef ik ook 3 sterren aan het boek, voor het verhaal zelf maar 2.
Het zijn dikwijls lange zinnen die je 2 keer moet lezen om ze goed te laten doordringen.
Een voorbeeldje: ' De sportseut met relatief gezonde eet-en leefgewoonten transformeerde op minder dan een jaar in een met trombose flirtende alcoholist'.
Er zit heel veel ironische, verborgen elementen in. bv. Fauve vindt haar gerief met moeite terug in haar rommel. Ze is verslaafd aan zoekspelletjes op de pc.

Doorheen het boek komen er voortdurend uitdrukkingen met katten voor. Poes als rode draad.
Een paar voorbeeldjes:
- schuurpoes/ catfight
- 'mijn zwerfkatje' zei Ollie tegen Severine
- de kat uit de boom kijken
- 'als een schurftige kat om affectie vroeg'
- geen katje om zonder handschoenen aan te pakken
- geen kat in de zak kopen
- rommel van Fauve= een kat vindt er haar jongen niet in terug
- als een naaktkat= Willem
- als de kat van huis... = Ollie is op bezoek bij Severine
- poes wederom poes
- Severine is geen katje om zonder handschoenen aan te pakken
- de valse kat
-...

De schrijnende ervaringen van Severine pakten me echt wel. Ze wil het zo graag beter doen dan haar marginale moeder maar het lukt haar niet. Het besef doet pijn: 'Al was ik wel genezen van mijn laatste restje naïviteit, van de hoop dat ik ooit iets anders zou worden, enkel en alleen door mijn best te doen'.

Meer recensies van Joketje