een echt zelfleesboek met een verrassend einde

jolaplus 20 maart 2020
Voor boekenblog indeboekenkast.com en uitgeverij LS Amsterdam mochten mijn zoon en ik dit boek recenseren, waarvoor heel hartelijk bedankt.

“Kakdonis! OPSTAAN!” Vandaag is mijn eerste schooldag, de ERGSTE schooldag. Want wie vindt het nu leuk om op de eerste schooldag naar school te gaan?
Trouwens, je hebt het goed gelezen, mijn naam is Kakdonis, niet Adonis want dat is mijn broer. Hij was een echt goed gelukt Grieks Godje, maar ik… ik kwam als tweede baby van een tweeling. Een niet echt gelukt Grieks Godje. Er kwam bij mijn vader maar één woord in hem op, toen hij mij voor het eerst zag: “KAK!”. Maar nu is het tijd om naar school te gaan. De eerste dag op de NIEUWE school. Hopelijk wordt het een nieuwe start.

Op de berg Olympus draait alles om de goden. En niet alleen om de goden, maar ook om de superkrachten van de goden. Maar er zijn op die berg ook knakkers die niet een echte god zijn. Die hebben minikrachten, rare krachten of gewoon helemaal geen krachten. Kakdonis is zo’n “knakker”. Hij is niet sterk, niet sportief, niet creatief. Maar hij hoopt er op de Scholengemeenschap Berg Olympus achter te gaan komen wat zijn kracht is.

Gekke Goden van de Olympus is het eerste deel van deze nieuwe, knettergekke fictieserie met Griekse goden. En knettergek gaat het zeker worden! Want daar zorgt Kakdonis’ beste vriend Gassus wel voor. Zijn winderigheid bevrijdt hen regelmatig uit benauwde situaties. Maar Kakdonis heeft nog meer bijzondere vrienden: Ieniemieniemus, Insomnia en Bacterius. Samen gaan ze de strijd aan om ervoor te zorgen dat niet de perfecte Adonis maar Kakdonis de schoolambassadeur van Olympus wordt.

Gekke Goden is geschreven voor kinderen vanaf ongeveer 9 jaar. Het zal kinderen van deze leeftijd zeker aanspreken, omdat er veel illustraties in staan. Deze zijn gemaakt door Adam J.B. Lane en maken het boek extra aantrekkelijk om te lezen. De tekeningen zijn erg grappig en beelden de teksten uit. Het boek is een echt zelfleesboek want wanneer je dit boek voorleest, komt het eigenlijk niet tot zijn recht.

Wat vindt Robbert (13) van de Gekke Goden?
“Ik vond het een grappig boek. Vooral de tekeningen vond ik grappig, maar wel jammer dat ze niet in kleur zijn net als de voorkant van het boek.
De strijd tussen de broers om de klassenvertegenwoordiger te worden vond ik goed bedacht. Ook al waren Adonis en zijn vrienden niet altijd even aardig! Maar de lunch die Kakdonis te eten kreeg, was echt heel smerig! Ik vond het raar dat de feeksen hem en zijn vrienden zulk vies eten gaven, terwijl de goden wel lekker eten kregen. Dit snapte ik niet zo goed.
Ik raad dit boek aan kinderen vanaf een jaar of 10 aan. Het is zowel leuk voor jongens als voor meisjes. Maar je moet het wel zelf lezen, want toen mijn moeder begon met voorlezen vond ik er echt niks aan, maar toen ik hem zelf ging lezen, moest ik wel lachen om de grapjes. Ik geef 4 sterren aan dit boek.”

Zelf vind ik het boek er erg aantrekkelijk uitzien. De kaft laat zien wat voor vreemde typetjes er langs gaan komen. Het thema Griekse Goden is origineel. Evenals de Grieks klinkende namen. Tijdens het lezen kom je veel bekende namen van goden tegen en hun betekenis. Hierdoor is het ook nog eens leerzaam.
Eerlijk gezegd vond ik vooral in het begin de tekst niet heel grappig. Het waren de illustraties die mij aan het glimlachen maakten. Maar hoe verder ik in het boek kwam, hoe beter ik het vond worden. Vooral de ontknoping vond ik erg verrassend en goed in elkaar zitten. Met een ouderwetse moraal.
Het educatieve randje zorgt ervoor dat het boek net ietsje meer te bieden heeft dan alleen een grappig verhaal (maar wanneer je van alles over de Griekse oudheid te weten wilt komen, kun je beter voor een ander boek kiezen).

Ik waardeer dit boek op 3 sterren. Maar omdat de doelgroep (Robbert) het hoger waardeert en ik hem echt wel heb zien lachen en met zijn hoofd heb zien schudden tijdens het lezen, verdient het inderdaad 4 sterren. Kinderen kijken er immers heel anders naar dan hun ouders en het is voor hen geschreven. Ik kan dan ook niet anders dan zijn oordeel hierin volgen. We zijn dan ook, net als Kakdonis, benieuwd welke gebeurtenissen er in het tweede deel gaan plaatsvinden.

Meer recensies van jolaplus