Prachtig!

jufannesophie 28 maart 2022
Kalm aan. Kalm aan.. Dat is iets wat ik niet heel goed kan. Aan de ene kant is dat iets positiefs, maar aan de andere kant is het ook een valkuil. Druk met werk, kinderen, vriend, vriendinnen, familie. Maar echt eens stilstaan bij al het moois wat er vlakbij is? Dat doe ik zelden. Wat sonde is, want ik woon aan de kust en ook daar vinden prachtige natuurverschijnselen plaats: drijfzand wat je laars opslokt, de zoute zee die een zwemmer laat drijven, de oceaan die een lichtshow opvoert (wij hebben hier zomers heel vaak prachtige Zeevonk!) en wist je dat een bliksemflits zand in glas kan veranderen? Alleen deze dingen kan ik allemaal al om de hoek van mijn huis vinden. Hoe tof?!
Behalve natuurverschijnselen dichtbij huis staan er ook heel veel verschijnselen in die hier niet voorkomen, maar waar je wel iets vanaf weet, maar eigenlijk net te weinig. Want je kent een tornado, maar weet je ook hoe hij ontstaat? Je kent het prachtige Noorderlicht, maar weet je hoe het komt dat het door de lucht zweeft? We ketsen allemaal weleens een steen over het water om hem zo vaak mogelijk te laten springen, maar weet je wat het wereldrecord is? Het zal je verbazen!
Naast al deze prachtige verschijnselen, vind ik de verschijnselen in het heelal het allertofst. Soms niet te begrijpen, maar zo gaaf!
Dit boek legt al deze waanzinnige natuurverschijnselen stap voor stap, aan de hand van veel en kleurrijke illustraties, aan je uit om zo nog meer te weten te komen over al het moois wat onze aarde te bieden heeft. Er staat niet heel veel tekst op de pagina waardoor het goed te lezen is voor kinderen. Informatieboeken met veel tekst lezen kinderen, helaas, weinig.
Dit prachtige boek laat je weer even stilstaan en nadenken over hoe snel alles maar gaat en hoe mooi het hier is.
Kalm aan! En kijk om je heen

Meer recensies van jufannesophie