het Ministerie next level!

jufannesophie 28 maart 2022
Dit is het 4e deel in de geweldige serie 'Het Ministerie van Oplossingen en dit is misschien wel de allerspannendste.
Want wat zit Ralf in een ongelooflijke heftige situatie met de vreselijke vechtscheiding tussen zijn ouders. Tijdens het lezen moest ik regelmatig aan een oud-leerling van mij denken die ook in zo'n situatie zat toen hij bij mij in groep 8 zat. Het is zo verdrietig om te zien dat ouders hun kind in zo'n situatie 'vergeten' en echt beschadigen.
Maar @sannerooseboom heeft deze heftige situatie heel mooi verwerkt in dit verhaal. Het Ministerie Next Level!
Want hoe moeilijk is het om iemand te helpen die niet aardig is? Dat is het allermoeilijkste wat er is, maar dit verhaal laat zien dat het wel werkt. Dat soms alleen een appje of mailtje al genoeg kan zijn voor iemand om gezien te worden.
Naast de moeilijke situatie die het ministerie probeert op te lossen is er natuurlijk altijd Jack de Zilverman. In de voorgaande delen probeerde hij ook steeds hun plannen te dwarsbomen en hielt hij het ministerie zo veel mogelijk in de gaten. In dit deel gaat Jack wel even een stapje verder. Hier schrikt niet alleen het ministerie van, maar ik ook als lezer. Hij wil echt heel graag dat het ministerie wordt opgeheven!
Wat ik heel fijn vond om te lezen was dat niet alleen het ministerie Ralf probeert te helpen, maar dat hij een tante heeft waar hij mee kan praten. Die echt naar hem luistert. Zo'n positief personage in het leven van Ralf was echt een lichtpuntje tijdens het lezen.
En dan die laatste zin. Daarmee was het verhaal echt rond, prachtig!

Een boek wat heel spannend is, wat je niet weg kunt leggen, maar vooral een boek wat heel belangrijk voor kinderen zal zijn. Kinderen die een stukje herkenning vinden in hun eigen situatie en leren dat erover praten helpt. En kinderen die niet in zo’n situatie zitten, maar hun boze klasgenoot nu misschien iets beter begrijpen.

Meer recensies van jufannesophie