Coco kan het!

Jufelsie 21 oktober 2019
Wat een mooi prentenboek is Coco kan het! Samen met mijn kleuters heb ik genoten van het verhaal en de illustraties. De tekst en illustraties zijn van Loes Riphagen. Ik bewonder haar werk.
In Coco kan het! ontmoeten we Coco, het liefste babyvogeltje van het bos. Het is tijd om te gaan vliegen. Maar wat is dat spannend en eng… Coco durft niet. Terwijl ze op een tak zit, denkt ze na over alles wat er kan gebeuren. Dan geeft haar moeder Coco een zetje. Nu moet ze haar vleugels uitslaan. En Coco kan het! Ze vliegt de hele dag.
Coca kan het! is een prachtig verhaal. Met Coco ervaren kinderen dat nieuwe dingen spannend zijn. Dat mag, ze herkennen dit. Ze weten dat ze met een beetje hulp hun angst dan overwinnen.
Hun zelfvertrouwen groeit en daarna genieten ze van de ervaring.
Mijn kleuters zagen Coco op het uiteinde van de tak staan en gingen op het puntje van de stoel zitten. Ze wilden samen met hem “de sprong” wagen. Wat waren ze opgelucht, dat Coco zijn vleugels uitsloeg.
De illustraties zijn prachtig. Heel fijn en subliem weet Loes de perfecte sfeer neer te zetten. Coco en zijn moeder, twee zwarte vogels tegen een heldere, lichte achtergrond. Af en toe een klein fladderend vogeltje erbij, maar meer is niet nodig om te genieten van dit verhaal.
Coco kan het! geeft kinderen een steuntje in hun rug. Welke nieuwe uitdaging gaan zij aan?

Meer recensies van Jufelsie