De allerbeste beer

Jufelsie 11 november 2019
Op een dag ontmoet Nina een hele lieve kleine beer. Beer is aan het uitzoeken wat voor een beer hij eigenlijk is. Daarvoor gaat hij op pad. Nina zwaait hem uit. Op zijn tocht ontmoet Beer verschillende beren: een Grizzlybeer, een ijsbeer, een Brilbeer en een honingbeer. Hij ontdekt overeenkomsten, maar er zijn ook verschillen. Uiteindelijk heeft hij genoeg van zijn reis en besluit terug naar huis te gaan. Daar wacht Nina op hem. Is Beer een doodgewone, saaie beer? Gelukkig geeft Nina hem het antwoord. Hij is een geweldige beer en wordt haar beer: Nina’s Beer.
Wat een lief, aandoenlijk boek is De allerbeste beer van Greg Gormley. Jonge kinderen zijn meteen ontroerd door de vraag van Beer: wat voor beer is hij eigenlijk. Mijn kleuters reageerden meteen enthousiast en riepen: “Beer is een knuffelbeer!”. Nieuwsgierig naar zijn ontdekkingstocht luisterden ze aandachtig naar het verhaal en ontmoetten met Beer de andere beren. Ze maken kennis met overeenkomsten en zien verschillen. Ontroerend is dat de kleuters vinden dat Beer speciaal is: hij heeft naden op zijn buik, een waslabeltje, kan goed stuiteren en draagt een strikje. Dit vinden ze bijzondere kenmerken van een knuffelbeer. Het verhaal is een avontuur, vlot geschreven en met spanning en vrolijkheid. De illustraties van David Barrow hebben hier een bijdrage in. Hij is ook de illustrator van Heb jij misschien olifant gezien? Ze zijn geweldig, kleurrijk en gedetailleerd. Je herkent de emoties van Beer en je voelt meteen verbondenheid.
Mijn kleuters hebben De allerbeste beer in hun hart gesloten!

Meer recensies van Jufelsie