Met dit boek wordt 'scheiding' bespreekbaar

Jufelsie 29 september 2020
Mijn vader woont in het tuinhuis, een verhaal wat Jacques Vriens al heel lang wilde schrijven. Zijn ouders zijn gescheiden, toen hij zelf kind was. Als meester had hij vaak leerlingen in zijn groep waarvan de ouders waren gescheiden of op het punt stonden om te scheiden. In die tijd had je als kind weinig te vertellen. In deze tijd gaat het anders. Er zijn tegenwoordig veel betere regels, die kinderen beschermen. Het verhaal staat nu op papier en is in boekvorm verschenen met de titel Mijn vader woont in het tuinhuis.
De tweeling Lara en Joeri krijgen op een avond onverwachts te horen dat hun ouders uit elkaar gaan. Joeri wil dit nieuws meteen op school in de kring vertellen, Lara wil het liever voor zich zelf houden. Ze reageren beiden verschillend. De ouders proberen in goede vrede uit elkaar te gaan. Er moet veel geregeld en verdeeld worden. Vader krijgt tijdelijk andere woonruimte, een tuinhuis. Moeder blijft in het ouderlijk huis. De gesprekken gaan moeizaam, regelmatig is er onenigheid, waar de kinderen ook iets van meekrijgen. Op school lopen de emoties hoog op. Er wordt Sinterklaas gevierd en gerepeteerd voor de kerstrevue. Af en toe barst de bom. Gelukkig weet juf Jannie de gemoederen te sussen en toont ze begrip voor de situatie.
Wanneer de kerstrevue wordt uitgevoerd is het spannend of vader er op tijd bij is. Bij Lara barst de bom. Juf Jannie slaat haar armen om haar heen en troost haar. Bij de extra uitvoering is vader er bij!
Het is bijna kerstmis. De grote vraag die speelt ‘waar vieren ze dit jaar kerst?’ Beide ouders willen de kinderen graag om zich heen hebben. Met een mediator proberen ze alle problemen op te lossen.
In het verhaal vertellen Lara en Joeri om de beurt hoe ze een situatie beleven. In korte hoofdstukken, met in de titel de naam van een van de kinderen en een kernwoord/gedachte, lezen we hun reacties. We krijgen inzicht in hun gevoelsleven wanneer hun ouders ruzie maken, voelen hun onzekerheid, verdriet en angst. Terwijl hun ouders moeite hebben om op een ‘normale’ manier te communiceren, bedenken Lara en Joeri op eerste kerstdag, in het tuinhuis van hun vader, een oplossing.
Mijn vader woont in een tuinhuis is een verhaal vol emotie en herkenbaarheid.
Vanaf het begin ben je betrokken. Op een prachtige manier beschrijft Jacques Vriens hoe kinderen een scheiding van hun ouders beleven. Een onderwerp dat, helaas in deze tijd nog steeds actueel. In dit verhaal zijn het de gevoelens van Lara en Joeri waar we mee te maken krijgen. Maar in hun klas, groep 8, zitten meer kinderen waarvan de ouders al gescheiden zijn. Tessa, bijvoorbeeld wil niet naar haar moeder omdat zij een nieuwe vriend heeft en Bente moet op de hoek van de straat op haar vader wachten omdat haar ouders elkaar niet willen zien. Begrippen als vechtscheiding, ouderschapsplan, mediator, bezoekregeling en advocaat komen aan de orde.
Door de jarenlange ervaring als leerkracht, weet Jacques Vriens dit op een geweldige manier uit te leggen. Hij begrijpt kinderen en weet wat er hun hoofden omgaat.
Mijn vader woont in het tuinhuis is een fijn boek om zelf te lezen ( vanaf 10 jaar) maar is ook geschikt om voor te lezen om het onderwerp bespreekbaar te maken in de klas.

Meer recensies van Jufelsie