Onmisbaar voor dieren/kattenliefhebbers

Het avontuur van Nova, Henry en de (middernacht)katten gaat verder in De jacht op de groene diamant. In het vorige boek liep de (katten)koningin gevaar, dus ze heeft besloten dat ze meer Middernachtkatten wil. Zodat er meer zijn om haar te beschermen.

Nova en Henry zijn felidix, dat betekent dat ze met katten kunnen praten. Ze zitten op een speciaal internaat, samen met andere kinderen die felidix zijn. De leraren zijn katten op deze school. Bij de muziekles wordt bijvoorbeeld naar een kattenopera geluisterd. Er is het vak kattenvechtkunst, waar je leer hoe je het beste met katten kunt vechten. De baas van de school is Horatio, de school is in de Tower of London.

Er hangen nog behoorlijk wat spanningen in de lucht van het vorige avontuur, de koningin werd bijna ontvoerd. Er is dus besloten dat de koningin meer lijfwachten nodig heeft, dus er is een wedstrijd waar alle katten uit heel Engeland aan mee kunnen doen. Door verschillende proeven te doorstaan, worden er 12 katten benoemd tot Middernachtkat. Eén groot gedeelte van het boek gaat hierover, maar er is ook nog een probleem… Iets met een groene diamant.

Nova vindt het nog steeds lastig dat ze niet weet waar haar moeder zich schuil houdt, haar vader verstopt zich ook, want anders wordt hij in de gevangenis gezet (voor een misdaad die hij niet heeft gepleegd). De persoonlijke problemen van Nova zijn ook een rode draad door het verhaal. Nu in het tweede deel komen we meer te weten over haar moeder.

Henry heeft de beste neus die je je kunt voorstellen, hij kan ruiken waar je bent geweest, wat je hebt gegeten en nog veel meer. Alle belangrijke katten kun je achterin het boek vinden, inclusief illustratie.

De serie over de Middernachtkatten is een spannende serie, waarin katten een grote rol spelen. De kinderen helpen de katten met hun problemen. De boeken hebben paginagrote illustraties, wat super fijn is. Daarnaast is de vormgeving ook mooi, want de pagina’s hebben allemaal een soort lijst. Onmisbaar in de boekenkast van dierenliefhebbers.

Middernachtkatten is een serie voor avontuurlijke lezers van ongeveer 9 tot 12 jaar, maar ouder mag natuurlijk ook! Het is wel fijn om eerst deel 1 te lezen en daarna deel 2. Ik hoop dat deel 3 en 4 ook nog vertaald zullen worden. Vertaling is gedaan door Ans van der Graaff.

Bedankt voor het opsturen van dit boek @kinderboeken.nl . dat ik het boek gekregen heb, heeft mijn mening niet beïnvloed.

Meer recensies van Jufwillemijnopallstars