Grenzeloos

Karin Marcellina 06 augustus 2019
De hoofdpersoon is Anna, die via een voormalig studiegenoot en ex vriendje de mogelijkheid krijgt om te solliciteren op de functie van marketing manager Europa bij de veelbelovende start-up ImageBuilders in Londen. ImageBuilders heeft als doel om de onderlinge communicatie te verrijken en te verbeteren. Van jongs af aan is Anna geïnteresseerd in communicatie en een management functie krijgen bij een bedrijf als ImageBuilders is een kans die ze niet kan laten schieten. Vol ambitie vertrekt ze naar Londen.
Tijdens de introductie week in Londen valt Anna van de ene verbazing in de andere. Wat een kantoor, wat een mogelijkheden van flexplekken met sta-bureaus tot een kantine met ijskasten vol kokoswater en smoothies. Ethiek staat in een hoog vaandel evenals gezondheid, fitness, zelfontplooiing en een relaxte werksfeer.
Na een aantal weken begint het Anna op te vallen dat wat een baan leek in een bedrijf dat transparantie en een veilige werkomgeving met gelijkheid voor iedereen op de werkvloer hoog in het vaandel heeft staan, ook een andere kant heeft. Sex, drugs en drank blijken een groot onderdeel te zijn van het werken bij ImageBuilders. Hierdoor wordt de werkdruk zo groot dat alles draait om haar werk en ze begint het contact met het werkelijke leven te verliezen.
Boven alles wil Anna succesvol zijn in haar baan. Haar ambitie en doorzettingsvermogen komt mede door een geheim omtrent haar vader in haar jeugd. Om het werk te kunnen volhouden, neemt Anna een beslissing met een desastreus gevolg waardoor ze enkele maanden terug naar Nederland moet. Hier krijgt ze de kans om e.e.a. op een rijtje te zetten. Ze wil slagen voor deze baan maar kan moeilijk om gaan met de extravagantie, de vrouwonvriendelijkheid en geldverspilling. Tijdens het Kerstfeest in Berlijn krijgt ze eindelijk de mogelijkheid om de beslissing te nemen om ImageBuilders achter zich te laten en verder te gaan met haar leven.
De Bubbel is de debuutroman van Sanne Kanis, voorheen werkzaam bij 3 beursgenoteerde technologiebedrijven. D e setting voor deze roman is de wereld waar Sanne als ervaringsdeskundige goed mee bekend is, nl. de technologiewereld. De hoofdpersoon ontwikkelt zich van een naief persoon naar een persoon met zelfvertrouwen . Er zitten vele grappige momenten in, zoals op bijvoorbeeld op pagina 82: “mediteren mijn reet, waren er nog winkels open waar ik een spontane retailtherapysessie kon doen”.
Door het gebruik van kleine hoofdstukken, korte zinnen, ontstaat een hoog leestempo waardoor de karakters minder worden uitgediept, maar net voldoende om je een bepaald beeld te geven over de personen en over het werken bij techbedrijven.
Interessant debuut.

Meer recensies van Karin Marcellina