Lezersrecensie
Ronduit krachtig
Krachtig boek.
Enkele losse notities en quotes als samenvatting.
Opvoeden is wortels en vleugels geven (p39)
Loslaten is de ander ruimte geven (p39)
Het belang van samen eten rond de tafel (leestip: Het feest van Babette van Isak Dinesen) (94)
Eigen denken ontwikkelen door breed te lezen (bv Virginia Woolf, Hannah Arendt en de grote klassiekers) (p47)
'De grote klassiekers - romanschrijvers, denkers, wetenschappers - worstelden met precies dezelfde existentiële vragen als waar iedereen mee zit. Wat is waarheid? Hoe zitten mensen in elkaar? Hoe moeten we leven? Nergens leer je meer over en voor het leven dan bij hen. Te onthouden voor altijd is dat je nooit genoeg kan lezen.' (p65)
Bewonderen mag niet betekenen: boven alle kritiek verheffen. (risico van hokjesdenken)
Proportionaliteit en nuance zijn nodig. (vrij denken) (p50)
Verwondering is het begin van alle wijsheid (dat was het ook bij Socrates)
Het kleurt je dag.
Is de motor van ons bestaan.
Moet je cultiveren.
'De capaciteit tot verwondering, dat is het wat de mens tot mens maakt' (Herman De Dijn) (p63)
Verwondering is 'diep kijken', 'diep luisteren'. (p128)
Langetermijndenken is te verkiezen boven kortetermijndenken (tenzij in noodsituaties) (p66)
Utopieën zijn nodig omdat ze toekomstgericht zijn en ons in de juiste mindset brengen en horen bij onze natuur van verhalen vertellen. (p71)
Feminisme is 'een huis met vele kamers', maar feminisme is bovenal humanisme. (p75)
Over Vrijheid van meningsuiting. (vanaf p88)
Over tolerantie."Mens wordt men in pluraliteit' zegt Hannah Arendt. Wijzer wordt men, zo zou ik eraan toevoegen, door ook met andere meningen in contact te komen." (p90)
Verbieden werkt complotdenken en populisme in de hand. (p98)
'Mensen zijn sociale primaten die in groepsverband leven. Mensen hebben een aanleg tot zowel coöperatie als competitie. Welke van die twee eigenschappen we vrije baan geven, is een keuze die we zelf kunnen en moeten maken. We bepalen, door de wijze waarop we de samneleving inrichten, als het ware welke soort mensen we worden.''(p110)
"Het motto van de VUB is: het denken onderwerpt zich niet. Het volledige citaat, afkomstig van de Franse wiskundige en wetenschapsfilosoof Henri Poincaré, luidt: 'Het denken mag zich nooit onderwerpen, noch aan een dogma, noch aan een partij, noch aan een hartstocht, noch aan een belang, noch aan een vooroordeel, noch aan om het even wat, maar uitsluitend aan de feiten zelf, want zich ondererpen betekent het einde van alle denken.''
Alles wat we horen is een mening,
geen feit.
Alles wat we zien is een perspectief,
niet de waarheid.
(Marcus Aurelius)
Wie of wat stuur ons kijk-, lees- en luistergedrag? Hierin moeten we zelf verantwoordenlijk nemen.
We moeten altijd denken, praten, handelen met volle aandacht.
'Maar net omdat zo goed als alles mag worden gezegd, verdient het aanbeveling na te denken alvorens we spreken, en aandacht te besteden aan hoe we zullen spreken. We moeten weten waarover we praten als we een mening kwijt willen, nadenken over hoe we die mening formuleren, we hebben de plicht goede argumenten te gebruiken, onze redeneringen te onderbouwen, niet op de man of vrouw te spelen, de tegenstander niet te verketteren. (p181)
'Een wervend Europees verhaal moet volgens mij aan minstens drie criteria voldoen: het moet toekomstgericht zijn, het moet aanzetten tot dromen en het moet het verschil maken in het dagelijkse leven van mensen. (p202)
'De mening van de andere waar je het niet mee eens bent, maakt je tot mens. Zo vat ik voor mezelf Hannah Arendts denken samen.' (p225)
Over het verschil tussen dwardenkers en dwarsliggers. (p231) 'Dwarsdenkers zijn geen dwarsliggers. Dwarsdenkers - een terms die ik alvaar leen bij Jean Paul Van Bendegem - maakt de wereld veel groter, opent nieuwe mogelijkheden en andere perspectieven. Die openheid is de basis van dwardenken en denken tout court. Wie met een open geest naar de wereld kijkt, observeert beter, analyseert scherper en legt verrassende verbanden.'
Enkele losse notities en quotes als samenvatting.
Opvoeden is wortels en vleugels geven (p39)
Loslaten is de ander ruimte geven (p39)
Het belang van samen eten rond de tafel (leestip: Het feest van Babette van Isak Dinesen) (94)
Eigen denken ontwikkelen door breed te lezen (bv Virginia Woolf, Hannah Arendt en de grote klassiekers) (p47)
'De grote klassiekers - romanschrijvers, denkers, wetenschappers - worstelden met precies dezelfde existentiële vragen als waar iedereen mee zit. Wat is waarheid? Hoe zitten mensen in elkaar? Hoe moeten we leven? Nergens leer je meer over en voor het leven dan bij hen. Te onthouden voor altijd is dat je nooit genoeg kan lezen.' (p65)
Bewonderen mag niet betekenen: boven alle kritiek verheffen. (risico van hokjesdenken)
Proportionaliteit en nuance zijn nodig. (vrij denken) (p50)
Verwondering is het begin van alle wijsheid (dat was het ook bij Socrates)
Het kleurt je dag.
Is de motor van ons bestaan.
Moet je cultiveren.
'De capaciteit tot verwondering, dat is het wat de mens tot mens maakt' (Herman De Dijn) (p63)
Verwondering is 'diep kijken', 'diep luisteren'. (p128)
Langetermijndenken is te verkiezen boven kortetermijndenken (tenzij in noodsituaties) (p66)
Utopieën zijn nodig omdat ze toekomstgericht zijn en ons in de juiste mindset brengen en horen bij onze natuur van verhalen vertellen. (p71)
Feminisme is 'een huis met vele kamers', maar feminisme is bovenal humanisme. (p75)
Over Vrijheid van meningsuiting. (vanaf p88)
Over tolerantie."Mens wordt men in pluraliteit' zegt Hannah Arendt. Wijzer wordt men, zo zou ik eraan toevoegen, door ook met andere meningen in contact te komen." (p90)
Verbieden werkt complotdenken en populisme in de hand. (p98)
'Mensen zijn sociale primaten die in groepsverband leven. Mensen hebben een aanleg tot zowel coöperatie als competitie. Welke van die twee eigenschappen we vrije baan geven, is een keuze die we zelf kunnen en moeten maken. We bepalen, door de wijze waarop we de samneleving inrichten, als het ware welke soort mensen we worden.''(p110)
"Het motto van de VUB is: het denken onderwerpt zich niet. Het volledige citaat, afkomstig van de Franse wiskundige en wetenschapsfilosoof Henri Poincaré, luidt: 'Het denken mag zich nooit onderwerpen, noch aan een dogma, noch aan een partij, noch aan een hartstocht, noch aan een belang, noch aan een vooroordeel, noch aan om het even wat, maar uitsluitend aan de feiten zelf, want zich ondererpen betekent het einde van alle denken.''
Alles wat we horen is een mening,
geen feit.
Alles wat we zien is een perspectief,
niet de waarheid.
(Marcus Aurelius)
Wie of wat stuur ons kijk-, lees- en luistergedrag? Hierin moeten we zelf verantwoordenlijk nemen.
We moeten altijd denken, praten, handelen met volle aandacht.
'Maar net omdat zo goed als alles mag worden gezegd, verdient het aanbeveling na te denken alvorens we spreken, en aandacht te besteden aan hoe we zullen spreken. We moeten weten waarover we praten als we een mening kwijt willen, nadenken over hoe we die mening formuleren, we hebben de plicht goede argumenten te gebruiken, onze redeneringen te onderbouwen, niet op de man of vrouw te spelen, de tegenstander niet te verketteren. (p181)
'Een wervend Europees verhaal moet volgens mij aan minstens drie criteria voldoen: het moet toekomstgericht zijn, het moet aanzetten tot dromen en het moet het verschil maken in het dagelijkse leven van mensen. (p202)
'De mening van de andere waar je het niet mee eens bent, maakt je tot mens. Zo vat ik voor mezelf Hannah Arendts denken samen.' (p225)
Over het verschil tussen dwardenkers en dwarsliggers. (p231) 'Dwarsdenkers zijn geen dwarsliggers. Dwarsdenkers - een terms die ik alvaar leen bij Jean Paul Van Bendegem - maakt de wereld veel groter, opent nieuwe mogelijkheden en andere perspectieven. Die openheid is de basis van dwardenken en denken tout court. Wie met een open geest naar de wereld kijkt, observeert beter, analyseert scherper en legt verrassende verbanden.'
1
Reageer op deze recensie