Schaken in een nieuw jasje dat verslavend werkt.

Check & mate is mijn eerste Ali Hazelwood verhaal dat ik lees. Toen ik dit boek zag passeren op bookstagram was ik curieus. Dit boek heeft een zeer toffe cover en edges! Door dit gegeven wilde ik natuurlijk de flaptekst lezen en ik was verkocht. Meteen toen ik dit boek in een boekhandel vond, had ik ze mee. En ik kan je zeggen dat het de moeite waard is.

Het verhaal gaat over schaken, zoals je ook al kon raden bij het zien van de cover. Mallory Greenleaf was vroeger een schaaktalent. Ze speelt al een tijdje geen schaak meer door zaken uit het verleden. Op een dag komt er een liefdadigheidstoernooi op haar pad en doet ze mee. Zonder dat ze het door heeft verslaat ze daar de wereldkampioen van dat moment, Nolan Sawyer. Mallory loopt weg en wil niets meer met schaken te maken hebben, maar dit is gemakkelijker gezegd dan gedaan. Gaandeweg leert Malorry dat er meer is dan enkel schaken, veel meer.

Ik moet eerlijk bekennen dat ik in het begin moest wennen aan de schrijfstijl. Naarmate ik verder zat in het verhaal, vond ik de stijl leuk en zeer vlot om te lezen ook. Je vloog doorgeen de pagina’s en voor je het wist, was deze helaas uit.

Het verhaal is te lezen vanuit het perspectief van Mallory. Ik vond Mallory een fijn personage om te volgen in het boek. Als lezer kom je zo haar gedachten te weten. Van mij mocht het perspectief van Nolan ook aan bod komen in het verhaal. Ik ben hier stiekem wel curieus naar. Ik kon mij goed vinden in de gevoelens die Mallory had, ik herkende sommige zaken van haar in mij. Dit voelde fijn aan.

Beide personages zijn uniek en hebben één iets gemeen hun passie voor schaken. Wat zei met schaken kunnen is next level.

De andere personages die in het boek naar voren komen, leren we stapsgewijs kennen. Ik hou van Defne. Hoe zij haar steentje wil bijdragen voor de vrouwen in de schaakwereld is mooi!

De binnen lay out is prachtig gedaan! Alles is passend met elkaar van verhaal tot cover tot binnenwerk. Knap! Perfectie gewoon. Ik hou hier enorm van. Dit scoort punten voor mij.

Het verhaal is zeer toegankelijk voor lezer die net als ik geen kennis van schaken heeft. Naast schaken komen er nog andere onderwerpen naar voren zoals: zorgen voor familie, gevoelens, meningsverschillen, opkomen voor jezelf, … Allemaal onderwerpen die mooi uitgewerkt zijn in het verhaal. Het was ook aangenaam dat er soort van spanning in het verhaal zat als het over de familie van Nolan ging en de vader van Mallory.

Als ik alles bekijk vind ik het jammer dat er sommige hoofdstukken zeer snel gemaakt zijn en waar er meer in mocht. Net als het einde, die was zo kort.

Voor de rest een top verhaal die ik lang zal onthouden en koesteren.

Ik weet nu zeker dat ik meerdere werken van Hazelwood wil lezen! Ze is een goede schrijfster en ik snap volledig haar populariteit in de boekenwereld. Ze is goed!

Meer recensies van Kayleighsbooksadventure