Kort maar boeiend!

Kelly Meijers 02 mei 2023
Van Uitgeverij De Boekenvos kreeg ik dit korte verhaal toegestuurd om te lezen. Het korte verhaal ‘Volg de Vlinder’ van Anneke de Vos is een voor mij bekend genre, maar het was lang geleden dat ik een spannend, redelijk realistisch verhaal heb gelezen. Het smaakt naar meer!

Waar gaat het boek over? In de nabije toekomst van Amerika worden alle agenten streng in de gaten gehouden om ongeoorloofd gedrag te voorkomen. In deze omstandigheden doet agent Jim altijd netjes zijn werk. Als Jim op een dag via social media geassocieerd wordt met iemand die ongewenst gedrag vertoont, wordt hij van straat gehaald om kantoorwerk te doen. Hier raakt hij betrokken bij het verzet tegen deze inbreuk op hun privacy. Maar loopt dit niet uit de hand?

Jim wordt neergezet als een realistisch persoon die het niet helemaal eens is met hoe de situatie binnen de politie nu is. Alles wordt maar in de gaten gehouden en dat heeft niet altijd het gewenste gedrag. Het zorgt voor onrust en frustratie binnen de politie en dat is natuurlijk iets wat je als maatschappij niet kan gebruiken. Ik vond het een spannend verhaal, het is in één ruk uitgelezen.

Wat ik wel jammer vind aan zo’n kort verhaal, is dat er minder mogelijkheden zijn om de verdieping in te gaan. Wat is er gebeurd vooraf dat er zulke maatregelen nodig zijn? Het einde voelde hierdoor ook wat afgeraffeld. Jim twijfelde aan zijn motivaties, maar ging er toch mee door. Waarom? En hoe loopt het af? Komen er consequenties en/of veranderingen?

Het boek smaakte zeker naar meer, eigenlijk hoop ik dat Anneke het verhaal verder uitdiept! Het heeft zeker potentie voor een goed boek.
3,5 / 5 sterren voor mij!

Meer recensies van Kelly Meijers