De gelukscoach of toch niet?

KristelVe 17 december 2023
Voor de leesclub "De Boekenreizigers" o.l.v. Erna Eikhoudt, las ik het boek "De gelukscoach" geschreven door Lizette Van Geene.
Simone is een jonge vrouw die haar leven over een andere boeg wilt gooien.
Ze runt op dit moment een boekenwinkel die jammer genoeg geen volk trekt, ondanks de vele inspanningen die Simone levert.
Daar ze psychologie studeerde, zou ze die richting willen wagen, alleen kan ze haar boeken niet aan de kant schuiven.
Het idee bibliotherapie, gelukscoach, is dan ook geboren.
Vooraleer ze haar bedrijfje op de kaart brengt, wilt ze eerst haar familie onderwerpen aan een proefsessie.
En wanneer kan dat beter dan met Kerstmis, wanneer ze met zijn allen afzakken naar hun ouders in Frankrijk?
Zal Simone slagen in haar opzet en vooral, kan ze de vele onthullingen van haar familieleden wel aan?
“De gelukscoach” is een leuk tussendoortje waarbij het verhaal zich vooral afspeelt tijdens de kerstperiode.
Simone lijkt me een hele leuke maar een ietwat wereldvreemde meid.
Ze ziet niet wat er rondom haar gebeurd, of wilt haar omgeving haar niet betrekken omdat zij de jongste van het gezin is?
Zijn ze te beschermend t.o.v. haar?
Haar zus Liseth en haar broed Denis lijken op Simone neer te kijken en geven haar dan ook het gevoel dat ze niets kan.
Volgens mij kennen ze de ware Simone niet en weten ze ook niet wat ze allemaal in haar mars heeft.
Het verhaal geeft ook een beeld weer dat iedere familie wel zijn eigen kruisje draagt en niet iedereen open staat om zijn of haar probleem op tafel te gooien.
Iedereen wilt een mooi en gelukkig beeld uitbrengen naar de omgeving en omstaanders, terwijl ze zich eigenlijk niet zo goed voelen en ook minder leuke dingen dragen.
De personage die me in dit verhaal vooral is bijgebleven is Willem, de overbuurman van Simone.
Hij heeft een hele mooie persoonlijkheid, oordeelt niet, en vooral, hij hoort en ziet veel meer dan wat de mensen denken.
Hij is dan ook een ware vriend en iedereen heeft wel een Willem nodig in zijn of haar leven.

Meer recensies van KristelVe