Hart en hemel .... een moeilijke keuze

KristelVe 11 februari 2024
Voor de leesclub “De Boekenreizigers” las ik o.l.v. Erna Eikhoudt het boek “Hart en Hemel” uit de pen van Nel Goudriaan.
GertJan pakt zijn laatste spullen in om te verhuizen naar zijn grote liefde Peter.
Bij het inpakken stuit hij op zijn trouwfoto waarop hij en Eva afgebeeld staan.
Hij denkt terug aan zijn vorige leven die hij had met die lieve brave Eva.
Hij twijfelt of hij er wel goed aan doet om te kiezen voor zichzelf en voor zijn liefde maar dan zal hij nooit meer welkom zijn bij zijn ouders.
Of kiest hij toch voor Eva zoals zijn ouders dat wensen en zoals zijn opvoeding binnen de gereformeerde kerkgemeenschap wordt opgedragen.
GertJan heeft het heel moeilijk want hij moet een keuze maken tussen zijn hart en zijn hemel.
Toch kiest hij voor de liefde, al is het moeilijk om een leven op te bouwen buiten de geloofsgemeenschap.
Het brengt de nodige frustratie met zich mee en de twijfel loert geregeld om de hoek.

Hart en hemel is een boek dat je meteen aangrijpt.
Je voelt de hartverscheurende keuze die GertJan moet maken om toch zijn geluk te vinden.
Zijn gedachtegangen en twijfels berusten allemaal op zijn moeilijke jeugd en opvoeding die hij genoot.
De tegenkanting die hij moet ondergaan vanuit de gereformeerde kerk maar ook het opbouwen van zijn leven buiten die geloofsgemeenschap is heel moeilijk.
Surtout dat zijn moeder hem het ook nooit makkelijk heeft gemaakt in zijn jeugd en zij steeds spookt in zijn gedachten.
Welke keuze GertJan ook maakt, kiezen is verliezen.

Het boek is doorspekt met emoties en je voelt de pijn die het verhaal uitstraalt en de moeilijke keuzes die gemaakt moeten worden.
Het verhaal is knap geschreven en voor mij voelde het niet aan als een debuut, eerder als het zoveelste boek dat Nel geschreven heeft.
Ik kreeg na het lezen van dit boek het gevoel dat ik een memoire van iemand las die zelf voor deze moeilijke keuze heeft gestaan.
En de gedachte dat steeds bij mij speelt: waarom moet de kerkgemeenschap zijn leden het steeds moeilijk maken? Leef en laat leven, dat is de leuze die bij iedereen past.
Laat de mensen geloven in wie of wat ze willen, maar laat ze hun leven leiden zoals ze willen en vooral met wie ze willen.
Kiezen is verliezen, maar Nel heeft de juiste keuze gemaakt met het schrijven van dit boek.

Meer recensies van KristelVe