Familiedrama met hoge bergen en diepe dalen

KvdRuit 17 maart 2024
Dit is een indrukwekkende en dramatische familieroman.
De hoofdpersonen zijn William, Julia, Sylvie en in het laatste deel ook Alice. William Waters is opgegroeid met getraumatiseerde ouders. Helaas werkt hun trauma diep door, zelfs tot in Williams leven als jong volwassen man. Zijn passie is basketball, de sport waar hij wordt gezien en gewaardeerd door zijn team em trainers. Julia Padovano valt als een blok voor deze lange, intelligente en wat mysterieuze jonge William.
Tussen William en Julia bloeit de liefde op. Julia heeft graag de controle en zet het leven zoveel mogelijk naar haar hand. Ook in haar relatie met William stippelt zij graag de route uit. Ze ziet kansen en verwacht dat William proffessor zal worden. Van het begin tot eind in deze roman toont Julia voor zijn passie basketball geen interesse. Wat wil William zèlf? Kan hij voldoen aan het beeld van de perfecte echtgenoot?
De kennismaking tussen William en het gezin Padovano verloopt soepel. Op het oog hebben de ouders van Julia een goed huwelijk. Vader Charlie heeft met iedere dochter een andere band. Moeder Rose is veel bezig in haar moestuin. Julia is de oudste van de 4 zussen. Sylvie komt na haar. Daarna komt de tweeling Emeline en Cecilia, die altijd bij elkaar zijn. De Padavano-zussen hebben een intense band, Julia trekt vooral veel op met Sylvie.
Door een paar ingrijpende gebeurtenissen tussen William en Julia, maar ook in het gezin Padavano komen alle relaties onder druk te staan. Dit heeft grote impact en de onderlinge familiebanden veranderen hierdoor. Er is sprake van verwijdering, maar ook van herstel van onderlinge relaties.
Ik vind het bijzonder hoe ik als lezer iedere keer weer mee mag kijken in het leven en de gedachtengang van de steeds afwisselende hoofdpersonages. Het is een intense reis door belevenissen en gevoelens, over de bergen en door de dalen van jonge mensen op weg naar volwassenheid. Iedere familie heeft z'n geheimen, z'n eigen gebruiken en overtuigingen. Dat maakt deze roman ook zo bijzonder, zelfs een meesterwerk!

Meer recensies van KvdRuit