Duidelijke boodschap, slechte focus

Lailatski 22 augustus 2020
Lord of the flies is zeker het lezen waard. De schrijver schetst een duidelijk beeld dat een ordelijke samenleving onder barre omstandigheden snel ten onder gaat aan recht-van-de-sterkste principes en korte termijn denken. Ordelijk en eerlijk samenleven is moeilijk, je deel opeisen aan de hand van kracht is makkelijk. Helaas ligt de focus zo erg op het tweede deel van het boek, waar de behandeling van het thema de overhand heeft, dat het begin duidelijk vergeten is. De focus ligt daar veels te veel op de omgeving en niet op de personages (die vrij ééndimensionaal zijn) of op hoe ze zijn gestrand op dat eiland. Het is alsof ze wakker zijn geworden op dat eiland in plaats van een crash hebben overleefd. In plaats van te panikeren omdat ze opeens voor zichzelf moeten zorgen, gaan ze zwemmen en zandkastelen bouwen. Hoewel je dat naarmate het verhaal vordert vergeet, kan ik er niet omheen in mijn uiteindelijke beoordeling. Dit boek is goed, maar het had veel beter kunnen zijn als het begin net zo sterk was als het einde.

Meer recensies van Lailatski