Oud verhaal, maar genoten

Laura19907 06 april 2021
Jane Eyre is als kind verwaarloosd en vernederd door haar tante en haar kinderen, maar nooit gaf ze op.
Als ze na haar vreselijke jeugd naar een kostschool gaat, waar ze vrienden ontmoet en van onderwijs geniet, blijkt ze een leergierig iemand te zijn, die ook van een uitdaging houdt. Die uitdaging brengt haar naar het huishouden van meneer Rochester en al gauw blijkt ze haar hart aan hem verloren te zijn. Maar een geheim drijft ze weer uit elkaar.

Een oud verhaal is het, dit boek van Charlotte Bronte. En ook dik, meer dan 600 bladzijden telt deze Nederlandse uitgave. Uitgegeven door Uitgeverij Rainbow en door de mooie eenvoudige hardcover een aanwinst in je boekenkast.
Het verhaal wekt meteen interesse door de gemeenheid die Jane over haar heen krijgt en hoe kranig dat ze is, vooral voor die tijd als meisje en later als vrouw. Ik vond dat heel mooi en moedig.
Ik ben ook heel positief over het verhaal, want je blijft het liefst doorlezen, ook als is het toch af en toe zeer taaie kost. Vooral de gesprekken van meneer Rochester en Jane.
Verder had ik meer willen lezen over Jane's leven in de kostschool en vond het erg jammer dat dit maar een klein deel van het boek was. En hoe loopt het toch af met kleine Adele?
Het boek leest heerlijk weg en heeft niet al te lange hoofdstukken, het meeste van de tijd vloog ik door het boek heen.

Heerlijk oud verhaal, maar zeker nog van toepassing in deze tijd, want eigenlijk leert Jane ons dat je als vrouw ook je mannetje mag staan en niet bij de pakken moet neerzitten als het even tegen zit.

4 sterren voor dit mooie boek

Meer recensies van Laura19907