YA met onverwacht diepere lagen

Laurie 25 februari 2024
Bij toeval ontdekte ik een aantal jaar geleden de Young Adult contemporary XOXO van Axie Oh. Ik zat in een leesdip, zoals zo vaak in de wintermaanden, en wilde iets luchtigs lezen. Ik twijfelde of dit KPop boek wel bij mij zou passen, maar ik werd aangenaam verrast. KPop speelt een rol, maar dit boek gaat vooral over het vinden van jezelf en je plaats tussen twee culturen. Nu was daar ASAP, de companion novel van XOXO. Ik moet eerlijk bekennen dat ik niet eens wist dat dit boek eraan zat te komen, dus ik was verrast. Na het genieten van Huis van vuur & schaduw, wat toch wel een hele dikke pil is, had ik behoefte aan een iets luchtiger boek. Ik besloot daarom vrij snel om dit boek te luisteren. Heeft het mij hetzelfde leesplezier bezorgd als XOXO?

Doordat ik toen zo onverwacht veel plezier had met het luisteren naar XOXO, waren mijn verwachtingen onbewust toch hoog gespannen. Zou ASAP weer net zo lekker wegluisteren of zou ik teleurgesteld worden? Ik lees de laatste tijd namelijk nauwelijks nog YA. Zo af en toe vind ik het niet erg, maar ik kijk er wel kritisch naar. Gelukkig heeft dit boek mij niet teleurgesteld. Dit komt door een aantal factoren en een van deze factoren is dat dit een wat oudere YA is. Het is niet spicy, absoluut niet, maar de hoofdpersonen zijn de leeftijd van 18 jaar al gepasseerd.

In dit boek volgen we Sori. De eerste indruk die we van haar kregen in XOXO was niet zo best, ze was gemeen en duwde iedereen van zich af. Later draaide ze bij. Nu is het tijd om meer over haar te weten te komen. Dat ze een relatie had met Nathaniel was mij even ontgaan, maar dat geeft niet. Het maakt niet uit als je XOXO niet hebt gelezen, want dit boek is goed te volgen zonder dat verhaal. Het staat namelijk op zichzelf, maar wel met de bekende personages. Het verschil is alleen dat dit verhaal zich volledig buiten school afspeelt, alle personages zijn namelijk laar met de middelbare school. Daarnaast is Sori Koreaans en woont ze in Korea, waardoor we nog meer van de cultuur van het land meekrijgen. Ook de familiesituatie van Sori speelt in dit boek een prominente rol, hier wisten we nog niet veel van. Er speelt veel binnen haar familie en Sori moet proberen om te gaan met de verwachtingen die iedereen van haar heeft omdat dat nou eenmaal hoort bij de familiesituatie. Ik vond dit eigenlijk nog belangrijker dan de romance zelf.

De schrijfstijl is vlot, dit past bij de doelgroep. We krijgen het hele verhaal te lezen vanuit Sori’s oogpunt en daar moest ik echt weer even aan wennen. De laatste tijd lees ik per toeval veel boeken met meerdere vertelperspectieven, dus dat geeft direct al een heel ander beeld. Toch was ik er weer snel aan gewend. De hoofdstukken zijn kort waardoor je gemakkelijk nog even een hoofdstuk verder luistert. Vanwege het gebruik van Koreaanse woorden en uitdrukkingen vond ik het fijn om het boek te luisteren, zo komt het beter over.

Dit boek draait vooral om de ontwikkeling van Sori. Aan het begin van het boek twijfelt ze heel erg of ze nog wel wil debuteren als KPop idool en ze vindt het best spannend om dit kenbaar te maken aan haar moeder, de CEO van één van de grootste KPop bedrijven in het land. Gaandeweg leert Sori zichzelf kennen en weet ze wat ze leuk vindt om te doen. Dit gaat gepaard met het zoeken naar zichzelf en naar waar haar loyaliteit ligt. Wil ze nog wel voldoen aan de verwachtingen die mensen van haar hebben of is het tijd om dit te doorbreken en voor zichzelf te kiezen? Deze ontwikkeling is erg sterk en de gebeurtenissen in het verhaal dragen hieraan bij. Deze dienen dus ter ondersteuning en dat is goed, want dat vind ik een pre bij boeken in het contemporary genre. Als de plot daarin belangrijker wordt dan de personages, gaat er in mijn ogen iets niet helemaal goed. Dat is meer iets voor fantasy.

ASAP van Axie Oh is een welkome verrassing gebleken. Ik ben blij dat ik erachter kwam dat dit een companion is van XOXO, een boek waar ik onverwacht van had genoten. Ook in dit boek heeft de auteur sterke personages neergezet die zichzelf echt ontwikkelen. Die groei gaat geleidelijk waardoor het heel natuurlijk aanvoelt. De romance speelt een belangrijke rol, maar ik denk dat de dynamiek binnen Sori’s familie een belangrijkere rol speelt. Deze serieuzere thematiek is op een prettige manier in het verhaal verwerkt waardoor het boek absoluut niet zwaar aanvoelt. Ook hier speelt KPop een rol, maar het gaat hier toch echt om de ontwikkeling van Sori. Houd je van KPop maar heb je XOXO nog niet gelezen? Geen probleem, dit boek is prima los te lezen omdat er niet veel wordt teruggegrepen op de gebeurtenissen uit dat boek.

Meer recensies van Laurie