Ondanks zwaardere thema's niet zwaarmoedig

Laurie 25 februari 2024
Soms zijn er auteurs waarvan je je heilig voorneemt meer boeken te lezen omdat zowel de achterflap je aanspreekt als omdat andere lezers enthousiast zijn over de boeken. Gillian King is zo’n auteur voor mij. Een aantal jaar geleden las ik dan eindelijk mijn eerste boek van deze auteur, Ik vergeet je niet. Dit beviel goed en ik wilde meer van haar lezen. Belofte maakt schuld stond dan ook al een tijdje ongeduldig te wachten om gelezen te worden.

Doordat ik al eerder een boek van deze auteur had gelezen, wist ik al een beetje wat ik kon verwachten. Dit verhaal lijkt luchtig, maar omdat het een zogeheten realgood is, verwachtte ik ook behoorlijk wat diepgang die realistisch neergezet is. Tevens verwachtte ik een vlot geschreven boek dat moeilijk weg te leggen zou zijn.

Het verhaal wordt verteld vanuit Hannah. In het verleden heeft ze een relatie gehad met Jamie en ze raakte jong zwanger van hem. Jamie kon dit niet verkroppen en nam de benen. Hij is een succesvol rugbyspeler en kon naar Engeland om daar naar kostschool te gaan en te trainen. Hij keek niet meer om naar Hannah en hun zoon Sem, al vijftien jaar niet. Als Sem opeens onderzoek naar zijn vader gedaan blijkt te hebben, schrikt Hannah zich dan ook rot. Ze dacht Sem te beschermen door hem niets over zijn vader te vertellen, om teleurstellingen te voorkomen. Want, wat nou als hij niets om Sem geeft? Maar Sem is vastbesloten hem te ontmoeten en vertrekt naar Engeland. Hannah heeft geen keuze dan hem achterna te reizen. De twijfels die ze heeft bij Sems plan en het contact met Jamie komen realistisch over. Ze wil Sem beschermen, maar tegelijkertijd weet ze dat hij wel een eerlijke kans met Jamie verdient. Langzaam maar zeker leert ze Sem loslaten en Jamie tegelijkertijd te vertrouwen. Door heel het verhaal zie je een ontwikkeling bij Hannah, want in het begin moest ze helemaal niets van Jamie weten. Tegen het einde lukt het haar om toch weer een band met hem op te bouwen, omwille van Sem, maar ook omdat hij het enige positieve uit haar verleden was. Ook max, de manager van Jamie, wordt realistisch neergezet. Hannah moest in het begin ook niets van hem hebben (en andersom trouwens ook niet), maar dit verandert ook gedurende het verhaal. En Sem? Die maakt ook een groei door. Er wordt beschreven hoe hij af dreigt te glijden door foute vrienden, steekwapens en zo op het criminele pad dreigt te belanden. Hij moet weg uit die slechte invloedsfeer en de tijd in Engeland doet hem zienderogen goed. Maar het blijft nou eenmaal een puber. Het is de auteur gelukt om alle personages zich op een realistische manier te laten ontwikkelen zonder dat het geforceerd voelt.

Het verhaal is vlot geschreven. De hoofdstukken zijn kort waardoor je makkelijk nog even verder leest of luistert. Ik heb het boek geluisterd, voorgelezen door Suzan Muskee. King maakt gebruik van flashbacks om het verhaal van Hannah en Jamie te vertellen. Dit werkt goed, want hierdoor wordt er spanning opgebouwd die ervoor zorgt dat je nieuwsgierig blijft en door wilt blijven lezen.

Het boek opent met een proloog die direct nieuwsgierig maakt. Wat is er toch in het verleden gebeurd? Door middel van tijdsprongen tussen heden en verleden kom je hier langzamerhand achter. Op een gegeven moment wordt deze proloog herhaald, maar nu heb je hier meer context bij. Het verhaal lijkt luchtig, maar Hannah heeft in het verleden een hoop meegemaakt en dat passeert allemaal de revue. Deze zwaardere onderwerpen worden toch op een luchtige manier gebracht, maar dit zorgt er niet voor dat ze niet serieus genomen worden. Dat worden ze namelijk wel degelijk. De ontwikkeling aan het einde deed me wel even opschrikken, want deze zag ik niet aankomen. Dit boek wist van begin tot eind te intrigeren.

Belofte maakt schuld van Gillian King is een verhaal dat zowel luchtig als zwaarmoedig is. Dit zwaarmoedige zorgt voor diepgang, zonder dat het ook echt te zwaar aanvoelt. De personages maken stuk voor stuk een realistische groei door en actuele problemen waar de jeugd mee te maken heeft worden niet vergeten. Het is een boek dat ik net even nodig had, makkelijk leesbaar maar niet te luchtig.

Meer recensies van Laurie