The Four Winds

Laurie 25 februari 2024
Kristin Hannah is vooral bekend van haar historische romans. Ik had al twee boeken van haar gelezen en dit is de derde. The Four Winds stond al een behoorlijke tijd op mijn TBR, maar ik kwam er niet aan toe. Recent zocht ik een boek met wat meer diepgang en toen besloot ik het Engelse luisterboek, voorgelezen door Julia Whelan erbij te pakken. Het boek is in het Nederlands uitgegeven als De vier windstreken, maar lijkt zeer slecht verkrijgbaar. Hoe is deze luisterervaring mij bevallen?

Van deze auteur weet je dat de boeken vaak emotioneel zijn. Ze hebben bepaalde thema’s, maar het vinden van geluk en hoop in erbarmelijke omstandigheden is wel een overkoepelend thema in haar boeken. Dit is in dit verhaal niet anders. Texas, 1921. De vijfentwintigjarige Elsa komt uit een adellijke familie die veel waarde hecht aan tradities en hun imago. Als kind is Elsa flink ziek geweest en niets is daarna meer zoals het ooit was. Ze wordt gezien als een smet op de familie, want ze is door haar eerdere ziekte niet meer huwbaar geworden. Hierdoor heeft ze beperkte bewegingsvrijheid en mag ze vrij weinig van haar strenge ouders. Ze mag naar de bibliotheek en de markt, maar daar is ook alles mee gezegd. De familie wil niet dat er praatjes over haar de ronde doen en ze willen ook niet dat Elsa een schandaal zal veroorzaken. Op een dag is ze het zat en sluipt ze stiekem het huis uit. Dan ontmoet ze Rafe martinelli met wie ze daarna vaker afspraakjes maakt. Als ze zwanger blijkt, ongehuwd nog wel, zijn de rapen gaar en wordt ze uit huis gezet. Ze wordt gedwongen bij de familie Martinelli op hun boerderij in te trekken. Daar gebeurt iets wat Elsa nooit voor mogelijk had gehouden, ze vindt er liefde en geborgenheid, iets wat ze thuis altijd miste. Als het zuiden van de Verenigde Staten eind jaren ’20/begin jaren ’30 wordt getroffen door extreme droogtes en zandstormen, is het de vraag wat al deze liefde en geborgenheid waard is. Is het genoeg om te kunnen overleven?

Hoewel Elsa de hoofdpersoon is in dit verhaal, krijgen meerdere personages een stem. Naast Elsa volgen we haar dertienjarige dochter Loreda. Zij wil zo snel mogelijk weg, de wijde wereld in. Het leven op de boerderij is haar te beklemmend, zij wil op ontdekking. De omstandigheden houden haar echter tegen. Gedurende het verhaal wordt duidelijk hoeveel Elsa en Loreda van elkaar verschillen. De generatiekloof zit hun relatie duidelijk in de weg. Elsa is teruggetrokken en doet alles volgens het boekje. Loreda is rebels, dit komt vooral in de tweede helft van het boek goed naar voren. Toch leren moeder en dochter van elkaar. Elsa leert door Loreda’s acties en standvastigheid los te laten en zich meer open te stellen. Ze durft haar stem te laten horen en voor zichzelf en haar dierbaren op te komen. Dit heeft ze vroeger nooit geleerd en het is zonde dat dit zo laat gebeurt. Aan de andere kant leert Loreda dat het leven het je soms erg moeilijk kan maken. Ze moet zich leren schikken naar de omstandigheden. Dit lukt haar aardig, maar zonder haar pit was het verhaal een stuk minder interessant geweest. Moeder en dochter halen dus het beste in elkaar naar boven en ontwikkelen zich ieder op hun eigen manier en tempo. Dit maakt dan ook dat het boek karakter gestuurd is. De plot is er ter ondersteuning en voor de historische context, maar de manier waarop de personages met de gebeurtenissen omgaan is veel belangrijker.

Het boek is vlot geschreven en is opgedeeld in relatief korte hoofdstukken. Ik luisterde de Engelse versie en dat was voor mij goed te volgen. Ik moest wel erg wennen aan de zuidelijke accenten in de dialogen, hier had ik in het begin echt wel moeite mee. Dit ging makkelijk toen ik eenmaal goed in het verhaal zat. Hannah wist we wederom de hele tijd geboeid te houden en ik wilde weten hoe het de personages zou vergaan. De perspectiefwisselingen zijn niet vervelend, ook al gebeurt dit soms middenin een hoofdstuk. Elsa en Loreda hebben een dusdanig verschillende manier van doen en laten dat het makkelijk was hen uit elkaar te houden. Ook dit hield het verhaal boeiend, want wat zou Loreda doen en hoe zou Elsa hierop reageren? Dit kat en muisspel wilde ik in de gaten blijven houden.

The Four Winds van Kristin Hannah is een interessante roman over een tijdsperiode uit de Amerikaanse geschiedenis waar ik niet veel van wist. De grote depressie uit het begin van de jaren ’30 is mij bekend, maar dat er tegelijkertijd ook nog zulke extreme omstandigheden waren in het zuiden wist ik niet. Dit was interessant en goed in het verhaal verweven. Het boek is karakter gestuurd en ik houd wel van deze mix van goede karakterontwikkeling en vrij onbekende historische feiten.

Meer recensies van Laurie