Laurie Hebban Team

De macht van K. is het thrillerdebuut van Jens Vern, het pseudoniem van chef Hebban Sander Verheijen. Verheijen publiceerde in 2017 het non-fictie boek Ik kan er nét niet bij, over zijn kinderen met autisme en cerebrale parese. Nu, bijna drie jaar later, publiceert hij een boek binnen zijn favoriete genre, een thriller.

In De macht van K. maken we kennis met de net afgestudeerde Tim Turner die wordt ingelijfd bij het prestigieuze bedrijf The Keeler Company. Het gaat Tim voor de wind, hij maakt promotie na promotie. Wat hij niet inziet is dat Frank Keeler hem in zijn macht heeft en dat zijn hele leven om het werk voor The Keeler Company draait. Als Tim een man tegenkomt die zichzelf De Vriend noemt gaat hij inzien dat het sprookje toch niet zo mooi is als het lijkt.

Het eerste hoofdstuk is een proloog dat je direct pakt. Je vraagt je af wat er is gebeurd, waar het zich afspeelt en je vraagt je vooral af of dit nog wel goed komt. Een goede binnenkomer die meteen prikkelt. Vervolgens maken we een sprongetje in de tijd en gaan we naar Den Haag. Daar wordt meteen één van de vele vragen beantwoord, maar de grote vragen blijven nog steeds. In Den Haag maken we daarnaast kennis met Emily Green, een personage waarvan je je in eerste instantie afvraagt wat zij met The Keeler Company te maken heeft. Zij blijkt best wel een grote rol te spelen in het verhaal, Frank Keeler had ook haar in zijn macht.

Om antwoorden te krijgen op de grote vragen in De Macht van K. maakt Vern gebruik van tijdsprongen. We beginnen in 2012, gaan daarna door naar 2014 om vervolgens bij het begin te beginnen, in 2010. Deze techniek werkt goed, het houdt je als lezer geprikkeld en geboeid. Je blijft nieuwsgierig en wilt weten wat er is gebeurt of wat er nog gaat gebeuren. Langzaam maar zeker zie je hoe The Keeler Company Tim in zijn macht krijgt en hoe ver deze macht reikt. Het is zelfs een beetje creepy. Wat nou als dit werkelijk zou gebeuren in onze wereld? Dit boek zet je daar wel over aan het denken. Het is gewoon eng. Stel nou dat iemand zelfs je vingerafdruk kent, dat wil je toch niet?

Ondanks dat het boek je aan het denken zet, het prettig leest en het moeilijk is om te stoppen met lezen, klikte het niet helemaal tussen mij en het boek. Het is moeilijk te definiëren waarom het precies niet helemaal klikt, want deze thriller zit daadwerkelijk goed in elkaar. De personages zijn goed uitgewerkt, de vragen worden beantwoord en het verhaal is mooi afgerond. Misschien is het voor mij toch het tempo. Op het laatst leek alles heel snel te gaan, het leek allemaal of het zo gepiept was. Dat vond ik jammer, want ik hoopte dat het nog eens flink lastig zou worden. Voor mij, als redelijk ervaren thriller lezer, is dat wel iets waar ik op hoop. Ondanks dit is De Macht van K. een sterk debuut dat je aan het denken zet en dat je veel leert over data.

Reacties op: Welkom in de wereld van data

De macht van K. - Jens Vern