Lekkere feelgood

lezenmetBecca 17 april 2024
Het boek oogt heel aantrekkelijk met de prachtige tekening op de kaft. Op de binnenflap wordt het zicht van de kaft verder uitgewerkt wat een speciale, mooie sfeer creëert en je veel goesting geeft om aan het boek te beginnen. De verwachtingen liggen dan ook hoog.

In het begin van het verhaal wordt beschreven hoe Betty toekomt in Stockholm en haar draai moet vinden als dienstmeisje in het doktersgezin. Er wordt veel aandacht besteed aan de beschrijving van de uit te voeren taken, de gerechten die ze moet klaar maken, de invulling van de dag. Met al die beschrijvingen van het eten, kan je je wel iets voorstellen van al die lekkernijen (vandaar lekkere feelgood). De schrijfstijl is vlot maar ook een beetje simpel waardoor ik toch een beetje op mijn honger blijf zitten.

Het verhaal komt pas echt goed op gang in de aanloop naar Kerstmis. Na kerst kan Betty eindelijk afspreken met de charmante docent Martin Fischer die ze een paar maanden eerder ontmoette op haar treinreis naar Stockholm. Er gebeurt nu het één en ander wat Betty’s leven serieus op z’n kop zet. Vanaf nu is het spannend en ben je benieuwd welke keuzes en beslissingen Betty zal nemen om haar hoofd boven water te houden. Op het einde van deel 1 kan je al raden waarover deel 2 zal gaan. Als lezer ben je wel benieuwd hoe alles zich verder zal ontwikkelen en evolueren.

Qua idee en verhaallijn wil ik het boek graag 4 sterren geven. Het boek is heel vlot geschreven maar dikwijls toch ook een beetje gemakkelijk, dit is voor mij doorslaggevend om 3 sterren te geven. Het ontbreekt aan maturiteit, tenzij dit de opzet is van de schrijfster om zo het gebrek aan maturiteit van Betty te weerspiegelen in het verhaal. Niettemin bezorgt dit boek je toch een mooie tijd waarbij je lekker kan wegdromen in een ontroerend verhaal.

Meer recensies van lezenmetBecca