Leerrijk en realistisch boek over de vluchtelingproblematiek in Midden-Amerika

Liana 24 juli 2022
Afgelopen week las ik Alma van Sander Meij uit, een Young Adult boek dat vluchtelingen aan de Mexicaanse grens een stem geeft. In het boek volgen we hoe Alma wegvlucht van de drugsbendes in haar moederland Honduras en een hels avontuur doormaakt om bij haar moeder te geraken die in de Verenigde Staten woont.

Nadat ik eerder de bij Blossom Books verschenen YA-roman Thuis draag ik bij me las over drie vluchtelingen uit Syrië, keek ik er erg naar uit om Alma te lezen. Het is namelijk altijd interessant om meer te weten te komen over thema’s waar je iets over hoort in de media, zo ook de vluchtelingstroom en de drugscriminaliteit in Midden-Amerika.

Met Alma heeft Sander Meij een sterk verhaal neergezet. Gedurende verschillende maanden leef je mee met Alma en met alles wat ze moet doorstaan, haar hoop op een beter leven en haar twijfels over haar toekomst. Op realistische wijze toont hij hoe het leven van een minderjarige vluchteling eruit ziet. Het is dan ook een erg aangrijpend verhaal dat nog lang blijft nazinderen na het omslaan van de laatste bladzijde.

Het boek is goed opgebouwd en de hoofdstukken wisselen steeds tussen de verschillende maanden. Via flashbacks lees je zo hoe ze haar weg richting de Verenigde Staten heeft afgelegd en waarmee ze allemaal geconfronteerd werd. Daarnaast stelt het boek ook de problematiek rond de drugsbendes aan de kaak. Je merkt tijdens het lezen dat auteur Sander Meij zich erg verdiept heeft in de thema’s die verwerkt zitten in het boek om het op zo’n geloofwaardig mogelijke manier neer te zetten. Ik ben erg benieuwd naar welke verhalen hij nog meer te vertellen heeft! Dit korte maar krachtige boek is een aanrader voor jong en oud om meer over het thema te weten te komen.

Meer recensies van Liana