Belangrijk boek over zelfacceptatie, de druk van sociale media en op zoek gaan naar wat je wilt studeren

Liana 25 januari 2022
De eerdere Young Adult boeken die ik van Carlie van Tongeren las (Heerestraat & Rozenlaan, Het meisjesmanifest & Het zusje van) vielen erg in de smaak, dus ik was ontzettend benieuwd naar haar nieuwste boek. In dit boek volgen we Yara die na het voltooien van haar gymnasium op reis vertrekt naar Indonesië om er vrijwilligerswerk uit te voeren. Ze heeft twee doelen: aan de slag gaan als vrijwilliger en haar Instagram-account verder uitbouwen. Het beeld op sociale media ziet er echter veel rooskleuriger uit dan het werkelijk is. Ze krijgt last van angstaanvallen en het perfecte beeld op Instagram brokkelt af. Tot ze Ro ontmoet die – in tegenstelling tot haar – juist helemaal geen doelen voor ogen heeft.

Gedurende het verhaal leren we Yara ontzettend goed kennen: over hoe ze haar avontuur beleeft in Indonesië, hoe het is om vitiligo te hebben en hoe ze omgaat met haar paniekaanvallen. Je leeft helemaal mee met wat Yara allemaal meemaakt en hoe ze zich voelt. Zo kon ik me bijvoorbeeld heel goed vinden in haar perfectionisme. Daarnaast maakt ze ook gedurende het verhaal een mooie evolutie mee. Ook Ro die iets later in het verhaal wordt geïntroduceerd is een erg interessant en fijn personage. Hoewel Yara en Ro erg van elkaar verschillen, kunnen ze het erg goed met elkaar vinden. Dat vond ik ook een mooie boodschap. Het verhaal leest ook heel vlot en zo kan je je de situaties en beelden levendig voorstellen. Zo waan je je helemaal mee in het avontuur van Yara.

In Het is hier helemaal (niet) perfect worden belangrijke thema’s aangehaald die nog erg onvertegenwoordigd zijn in boekenland. Zo vond ik het erg interessant om te lezen over vitiligo en ik denk dat het boek ook echt mensen kan helpen die vitiligo hebben. Overigens wordt ook het perfecte beeld dat we altijd zien op sociale media op een sterke manier aangekaart. Het deed me denken aan hoe het thema ook in Zout van Doreen Hendrikx aan bod kwam.

Carlie van Tongeren heeft weer een geslaagd werk neergezet! Het verhaal zet je niet alleen aan om zelf alleen op reis te vertrekken, maar het is ook een belangrijk boek over zelfacceptatie, de druk van sociale media en op zoek gaan naar wat je wilt studeren. Het verhaal is zeer realistisch geschreven, dit is ook mede te danken aan het feit dat Carlie zelf op reis is geweest in de regio. Ik ben overigens benieuwd welke delen van het verhaal wel en niet gebeurd zijn. Tot slot zijn ook de andere thema’s zoals vitiligo en social media erg realistisch uitgewerkt doordat Carlie verschillende mensen heeft geïnterviewd. Ik zou het boek daarom zeker aanraden omdat het een belangrijk boek is over loslaten en over kunnen zijn wie je bent.

Meer recensies van Liana