Holly Jackson weet mijn verwachtingen in te lossen

Liana 06 mei 2023
Na het lezen van de Moordgids voor lieve meisjes-trilogie en de prequel Doodleuk, ben ik helemaal fan geworden van de boeken van Holly Jackson. In dit boek, voor het eerst losstaand van haar eerdere serie, maken we kennis met zes jongeren die met hun camper stranden nadat hun wielen kapotgeschoten worden door een scherpschutter. Het is het begin van een lange nacht waarin ze zoeken naar oplossingen om eruit te komen én er veel geheimen het licht zien.

Ik lees niet zo heel vaak Young Adult thrillers, maar die van Holly Jackson verslind ik als geen ander. Haar trilogie vond ik heel spannend en daarmee wist ze mij steeds op het verkeerde spoor te zetten. Ook de manier waarop ze haar boeken schrijft met de nodige afwisseling tussen enerzijds tekst vanuit het perspectief van het hoofdpersonage en dagboekfragmenten, foto’s en interviews vond ik verfrissend. Nu was ik benieuwd of ze mij ook kon overtuigen met een eerste standalone die zich niet afspeelt rond de personages van de trilogie.

Het verhaal begint alvast veelbelovend. Nadat je kennis hebt gemaakt met de zes personages, kom je al snel in de actie terecht. In het begin is het nog een beetje lastig om de verschillende personages uit elkaar te halen, maar gedurende het verhaal leer je ze steeds beter en beter kennen. Holly Jackson bewijst opnieuw dat ze erg sterk is in spanning opbouwen. Hierdoor wil je steeds maar verder en verder lezen – voor je het weet zit je bij het einde van het boek.

Hoewel het boek minder extra materiaal bevat dan de trilogie, blijft Jacksons schrijfstijl overeind. Zo bewijst ze dat ze dat extra materiaal niet noodzakelijk nodig heeft om een verhaal te vertellen. De hoofdstukken zijn over het algemeen vrij kort en worden ingedeeld per uur van de nacht. Het verhaal speelt zich dus af gedurende zo’n acht uur, wat ik altijd heel sterk vind als een auteur erin slaagt

Het startidee van deze thriller is misschien niet het meest originele – er zijn al best wel wat YA boeken geschreven over jongeren die opgesloten raken en bedreigd worden – maar Jackson weet je toch te verrassen door heel wat elementen toe te voegen die je niet verwacht. Gedurende het hele verhaal vraag je je ook welke van de geheimen die de jongeren verbergen de aanleiding is van het hele gebeuren.

Holly Jackson heeft met De vijf die blijven een sterke thriller neergezet. De hoge verwachtingen na haar eerdere trilogie weet ze helemaal in te lossen. Laat die toekomstige boeken maar komen!

Meer recensies van Liana