Hartverscheurend verhaal over verlies, (niet) kunnen loslaten en afscheid nemen

Liana 13 november 2022
Wanneer Julie’s beste vriend Sam sterft in een ongeval, ziet Julie haar toekomstplan verdwijnen als sneeuw voor de zon. Om zijn stem nog een keer te horen op zijn voicemail belt ze hem nog één keer op… tot hij de telefoon opneemt. Zo krijgen ze nog een laatste kans om herinneringen met elkaar te delen.

Het boek is ook sterk opgebouwd. Door middel van flashbacks lezen we over belangrijke momenten in hun vriendschap, waardoor je een goed beeld krijgt van de band tussen Julie en Sam. Op die manier kan je je ook helemaal inleven in het verhaal. Dustin Thao weet de thema’s sterk neer te zetten en toont op een sterke wijze hoe Julie met haar verlies omgaat. Het boek toont duidelijk aan dat iedereen anders omgaat met verlies. Verder is het ook mooi om te zien hoe Julie evolueert gedurende het verhaal.

Het concept van de telefoontjes vond ik erg origineel en geeft een extra dimensie aan het verhaal. Hoewel het verhaal sterk begint, brokkelt dit wat af in het midden van het verhaal aangezien er weinig gebeurt naast de telefoontjes met Sam. Het boek wordt dan wel weer mooi afgesloten, al worden niet alle vragen beantwoord.

Hallo, met Sam is een hartverscheurend verhaal over verlies, (niet) kunnen loslaten en afscheid nemen. Dustin Thao is erin geslaagd om een sterk verhaal neer te zetten. Het verhaal moet het niet zo zeer hebben van de adembenemende plot, maar wel van de evolutie van de personages – voornamelijk van het hoofdpersonage Julie – en de besproken thema’s die sterk in de verf gezet worden.

Meer recensies van Liana