Fijne prequel op de Moordgids voor lieve meisjes-trilogie

Liana 31 oktober 2022
Ik was ontzettend blij toen ik zag dat ook deze prequel op de Moordgids voor lieve meisjes-trilogie vertaald zou worden! In het boek gaat Pippa Fitz-Amobi naar een moordmysteriefeestje. Ze heeft er niet veel zin in, maar eenmaal het spel begonnen is, laat ze zich helemaal meeslepen op zoek naar de (fictieve) moordenaar.

Kill Joy verscheen in het Engels tijdens de World Book Day 2021 in het Verenigd Koninkrijk, maar het was ontzettend moeilijk om aan het boek te geraken in het buitenland. Vandaar was ik erg blij toen ik het boek zag staan in de najaarsbrochure van uitgeverij Volt! De Moordgids voor lieve meisjes-trilogie heb ik namelijk verslonden (onlangs las ik nog het slotdeel Zo lief als de dood) en ik wilde héél graag meer lezen over Pip en haar avonturen.

Eerst en vooral zit het boek weer erg tof in elkaar! Dankzij de fijne schrijfstijl en lay-out ontdek je, net zoals in de trilogie, stukje bij beetje meer over het moordmysterie. Het is dan wel geen écht moordmysterie, maar ook bij dit boek word je regelmatig op het verkeerde been gezet. Holly Jackson is er dan ook in geslaagd om een spannend boek neer te zetten in een beperkt aantal pagina’s.

Gedurende het verhaal komen ook enkele personages uit de trilogie voor. Het boek speelt zich namelijk af voor de initiële trilogie zodat je Pip beter leert kennen voor ze op onderzoek uit gaat in het eerste boek van de trilogie. Enkele personages en gebeurtenissen uit de trilogie komen dan ook terug. Dat maakt dat het een fijne toevoeging is tot de trilogie, maar dat het boek anderzijds ook nieuwe lezers zal aanspreken. Het boek bevat immers geen spoilers van de trilogie vermits het een prequel is.

Persoonlijk vond ik de trilogie nog wel iets fijner en diepgaander, maar dat is uiteraard niet onlogisch gezien het beperkt aantal pagina’s. Ook de verschillende vertelvormen die in de trilogie aan bod komen (zoals de interviews en dagboekfragmenten), komen hier iets minder aan bod.

Holly Jackson heeft met Doodleuk een fijne toevoeging geschreven aan de trilogie dat zowel nieuwe lezers als fans van de trilogie zal aanspreken. Hoewel het boek isnét iets minder spannend is dan de trilogie weet Jackson een sterk verhaal neer te zetten dat goed in elkaar zit.

Meer recensies van Liana