Een aanrader voor lezers die graag feelgood lezen, maar eens de stap willen zetten naar een boek met fantasy-elementen

Liana 01 mei 2024
Het boek wordt omschreven als een cosy fantasyboek en - hoewel ik eerst niet goed wist wat daarvan te verwachten - is het dat ook écht. Verwacht je niet aan gevechten en actie, wel aan een grote portie feelgood, vriendschap en baksels die zo omschreven worden dat je ze liefst meteen zou willen verorberen. Goed nieuws: achteraan in het boek staat een recept om één van de baksels uit het boek zelf te maken.

De verschillende personages die komen helpen in de koffiezaak worden zo omschreven dat je hen, net als Viv, helemaal in je hart sluit. Vriendschap is dan ook een belangrijk thema in het verhaal. Daarnaast is het ook interessant om te lezen over Viv's twijfels en hoe anderen haar ervan overtuigen om door te zetten. Dat maakt haar een heel écht personage.

De fantasyelementen kwamen voor mij minder aan het licht en ik had graag wat meer context gekregen over Viv's verleden en over de wereld waarin het boek zich afspeelt. De worldbuilding vond ik dan ook niet zo sterk. Ik hoop dat we in de prequel Bookshops & Bonedust meer over de wereld te weten komen.

Legendes & lattes is een aangenaam cozy fantasyboek om te lezen waarin vriendschap, ondernemerschap en doorzettingsvermogen aan bod komen. Je sluit de personages in je hart en de baksels worden zo omschreven dat je ze liefst tijdens het lezen van het boek zou willen proeven. Het is een aanrader voor lezers die graag feelgood lezen, maar eens de stap willen zetten naar een boek met fantasy-elementen. Die fantasy-elementen mochten voor mij nog wel iets dieper uitgewerkt worden.

Meer recensies van Liana