Kort, maar emotioneel verhaal in een mooie, poëtische schrijfstijl

Liana 04 maart 2022
Uitgeverij Volt publiceerde eerder al Jacqueline Woodsons autobiografisch debuut Brown girl dreaming. Nu voegden ze daar een nieuwe vertaling aan toe: de vertaling van het in 1998 verschenen If you come softly. Hoewel het boek in 1998 verscheen is het boek nog steeds relevant.

In dit boek zien we opnieuw de fijne, soms zelfs poëtische schrijfstijl van Woodson die goed naar voren komt. Dat zie je ook aan de vele mooie zinnen die het boek bevat: zinnen die je opnieuw en opnieuw wilt lezen. Ook de link met de titel wordt mooi neergezet, net als de thema's en diversiteit. Woodson laat je inzien wat de gevolgen zijn van racisme op iemands leven. Dat maakt ook dat dit boek anno 2022 - helaas - nog steeds erg actueel is.

"Als Anne het had over verliefd zijn, zei ze altijd dat het voelde alsof iemand jou in zich wikkelde. En dat is precies hoe het nu voelde, alsof ik in Miah werd gewikkeld - in zijn ogen, in zijn stem, in de manier waarop hij over dingen praat."

Dat Woodson een fijne schrijfstijl heeft valt niet te ontkennen. Toch vond ik de uitwerking van het verhaal wat minder geslaagd. De twee worden instant op elkaar verliefd wanneer ze elkaar voor het eerst zien, wat ik niet erg realistisch vond. Ook vond ik het boek niet erg verrassend: de achterflap verklapt eigenlijk al een groot stuk van het verhaal. De uitwerking van de personages kon wat mij betreft ook beter. Zo leerde ik Ellie eigenlijk niet zo goed kennen, terwijl Jeremiah wel beter werd uitgewerkt. Tot slot ging het einde nogal snel en voelde het gehaast aan. Hiervoor had Woodson wat mij betreft nog wel wat meer pagina's mogen invullen om er zo voor te zorgen dat je je nog wat beter kan inleven in de personages.

Jacqueline Woodson heeft met Blijf zachtjes bij mij een kort, maar emotioneel verhaal neergezet in een mooie, poëtische schrijfstijl. Wat mij betreft had het boek nog wat langer mogen zijn om meer ruimte te bieden voor ontwikkeling en uitwerking van de personages. De besproken thema's zijn anno 2022 nog steeds van belang en daarmee kan dit boek een belangrijk gespreksonderwerp op de kaart zetten.

Meer recensies van Liana