Een mix van een jeugdroman en een YA

Liana 20 oktober 2019
Drama Queen vertelt het verhaal van Angel die opgroeit in een ruige wijk. Ze heeft een grote mond en houdt iedereen op afstand, behalve het nieuwste meisje in de klas genaamd Kayleigh. Voor Angel beseft wat Kayleigh met haar doet, is ze alweer met de noorderzon verdwenen. Derk Visser vertelt het verhaal in drie delen, waarbij er steeds twee jaren tussen zitten.

Drama Queen is eigenlijk een mix van een Young Adult en een jeugdboek. Het taalgebruik doet immers meer denken aan een jeugdboek, terwijl bepaalde thema’s me meer aan een Young Adult doen denken, zoals haar moeder die bij stripclub Club Paradise werkt en haar opa die verslaafd is aan alcohol. Ondanks de best wel zware thema’s is het een erg luchtig boek omdat de schrijfstijl erg simpel is en het boek ook veel korte zinnen bevat.

Het is een rauw en aangrijpend verhaal over het leven aan de rand van de samenleving, maar ook over liefde en over hoe ermee om te gaan. Derk Visser brengt met dit boek dan ook een mooie boodschap die nog lang blijft nazinderen. Daarnaast geeft het je ook een andere kijk op het leven in een achterbuurt. Het is een boek dat vooral de iets jongere lezers zal bekoren en dat het op zich niet moet hebben van de gebeurtenissen, maar wel over hoe Angel haar weg zoekt.

Meer recensies van Liana