Perfect los te lezen

Liana 26 september 2019
Estelle Maskame debuteerde toen ze erg jong was met haar DIMILY-serie en bracht ook al een standalone met de titel In het diepe uit. De serie trok me op het eerste gezicht niet erg aan omdat ik dacht dat het een typisch verhaal was over de relatie tussen een bad boy en een verlegen meisje, een verhaal dat al té vaak verteld is. Dit boek is echter los te lezen van de serie en vertelt hetzelfde verhaal als het eerste boek van de serie, maar dan vanuit het perspectief van Tyler en het bleek dat ik mijn mening moest bijstellen.

Dat Tyler méér is dan een stereotiepe bad boy, dat wordt al snel duidelijk. Doordat het ene hoofdstuk over het heden gaat en het volgende over het verleden, komen we namelijk ook veel te weten over Tylers verleden en leren we waarom hij bepaalde dingen doet. Niet dat dat altijd een goed excuus is natuurlijk, maar het is wel interessant om te lezen waarom hij zich zo gedraagt en zo leer je hem ook beter begrijpen wat ervoor gezorgd heeft dat hij de bad boy is die hij vandaag is. Dit beeld krijg je wellicht tijdens het lezen van de DIMILY-trilogie niet.

Het boek is dan ook meer dan een liefdesverhaal. Estelle schrijft over belangrijke en heftige thema’s zoals alcohol, drugs en misbruik. Ze schetst dan ook een goed beeld van de problemen waar jongeren in de knoop mee kunnen zitten, want wat als je verliefd bent op je stiefzus? Moet dat kunnen of is dat een groot taboe? Ook het thema misbruik is een ontzettend belangrijk thema waarover we weinig lezen in YA’s. Estelle heeft een vlotte pen en ik las het 450-pagina’s tellende boek dan ook in een mum van tijd uit, ondanks een zwaar thema als kindermisbruik. Er worden geen moeilijke woorden gebruikt en er zijn geen onnodig lange beschrijvingen die ervoor zouden zorgen dat het boek trager leest. Ze beschrijft het hoe het is, zonder het mooier te verbloemen dan het is.

Just don’t mention it – en met uitbreiding de hele DIMILY-trilogie – bevat clichés, dat valt niet te ontkennen. Toch slaagt Estelle erin ook belangrijke thema’s bespreekbaar te maken. Ik denk dat het daarom ook enerzijds een voordeel is dat ik dit boek eerder las dan de volledige trilogie. Het verhaal van Tyler is namelijk een noodzakelijk verhaal dat verteld moet worden. Dat maakt wel dat het boek voorspelbaarder is, maar ook dat het minder oppervlakkig is. Door dit boek gelezen te hebben zou ik ook wel eens één van haar andere boeken willen lezen. Als je van een romantische young adult houdt met belangrijke thema’s en je stoort je niet aan enkele clichés, dan is dit boek niet te missen.

Deze recensie verscheen eerder op Lookie.be

Meer recensies van Liana