Actuele thematiek

Liana 11 februari 2020
Veronica Clarke heeft een ideaal leven tot ze opeens zwanger blijkt te zijn. Ze ziet haar plannen in duigen vallen als ze het kind houdt, dus besluit ze om voor abortus te kiezen. Ze wilt echter allesbehalve dat haar ouders en haar vriendinnen (én bij uitbreiding de hele school) op de hoogte komen van het feit dat ze zwanger is. En dan is er ook nog het probleem dat de dichtstbijzijnde kliniek zich op 1600 kilometer bevindt...

Onverwacht is nog maar net verschenen en je vindt hier al een recensie van het boek. Hoe dat komt? Ik mocht meedoen aan de leesclub van het boek op Hebban en de uitgeverij had vooruitleesexemplaren beschikbaar gesteld.

Het boek behandelt een belangrijk onderwerp, namelijk abortus. Toch slagen de auteurs erin om het onderwerp erg luchtig over te brengen. Daarnaast komt Veronica in haar reis zowel voor- als tegenstanders tegen van abortus en de auteurs slagen er ook in om zelf geen standpunt in te nemen over of abortus nu geoorloofd is of niet. Het enige minpunt dat ik kan halen is dat de twijfels van Veronica over het wel of niet plegen van abortus wat meer aandacht mochten hebben.

Daarnaast gaat het over meer dan abortus - wat misschien raar klinkt vanwege het onderwerp dat zich toch wel in de taboesferen bevindt - want het gaat ook over vriendschap. Over hoe vriendschap zich ontwikkelt en over wie onze echte vrienden zijn. Verder doen ook onderwerpen als zoeken naar jezelf en homoseksualiteit de revue, wat ervoor zorgt dat het een erg hedendaags boek is met struggles waar jongeren mee moeten omgaan.

Ook de personages zijn interessant. Het zijn er dan wel niet enorm veel, maar vooral hoofdpersonages Veronica en Bailey vallen op. Veronica evolueert dan ook gedurende het verhaal: van een naïef en onzeker meisje naar een vrouw die van zich af durft te bijten. Anderzijds hebben we Bailey, Veronica's ex-beste vriendin, waarmee ze op pad gaat op weg naar de kliniek in Albuquerque. Zij is een fascinerend personage: ze is eerlijk, open en zegt waar het op staat. Ook zij is onderweg op zoek naar zichzelf.

Onverwacht, dat bij verschijnen meteen in zestien talen verscheen én dat verfilmd zal worden, is een belangrijk boek. Het gaat over abortus en over vriendschap, maar het verhaal blijft ondanks de heftige thema's erg luchtig. Wanneer komt de film?

Meer recensies van Liana