De achtbaantester- Een boek met domino-effect

Linda de Jong 03 oktober 2020
Dit boek heeft me vanaf het begin geïntrigeerd. Natuurlijk door die opvallende omslag, maar zeker ook door de titel. Na een leuk gesprekje op Instagram, met de auteur Nancy Olthoff kwam daar al snel meer duidelijkheid over. Ze vertelde me over het boek gedroomd te hebben en zo aan de titel te zijn gekomen.

Wonderlijk hoe De Achtbaantester daarna, van mijn ‘Wil ik lezen lijst’ op Hebban, via een winactie met ‘Kamp Alpha’ en allerlei omzwervingen alsnog op mijn bureau terecht is gekomen.

Iemand daarbuiten leest dus nu mijn gewonnen boek, maar ik heb er vrede mee, want ik heb er een bijzonder boek voor teruggekregen. Nancy merkte op dat de omzwerving precies bij het boek past. Alsof niet de lezer, maar het boek de lezer uitzoekt.

De Achtbaantester is een uniek lezen en net als hoofdpersonage Herman van Dusselen ‘een beetje anders’

“Zelf heeft hij zich weleens afgevraagd wat hem nu precies anders maakt.
Hij zag alleen maar mensen die anders waren, niemand was hetzelfde.”

Herman van Dusselen is dus een einzelgänger. Niet omdat hij dat zo graag wil, maar omdat de dorpelingen hem links laten liggen. Hij is kwetsbaar en gemankeerd en hij leeft in een wereld waarin verschillende waarden met elkaar botsen. Hij heeft het kinderlijke vermogen om vragen te stellen waar hij geen antwoord op krijgt. Daarom is hij het liefst met zijn knikkers, want dat zijn echte vrienden. Die luisteren tenminste en geven hem troost zonder te oordelen.

"Het liefst zou hij deze hele kleretent in elkaar slaan .Een onbezonnen gedachte, dat weet hij ook wel. Los van dat het niet
hoort, heeft hij de kracht van een pantoffeldier. Met Superman-pantoffels, dat dan weer wel."

Nancy laat zien dat het komische niet een tegenpool is van het tragische, maar dat humor juist een perspectief biedt op ons menselijk falen. Een perspectief dat ons in staat stelt om onze beproevingen onder ogen te komen, in plaats van een uitvlucht te zoeken in een destructieve ontkenning ervan. Het is ook een verhaal vol troost voor medestuntelaars.

Wanneer Herman Jeanette ontmoet in een pretpark valt hij als een blok voor de flamboyante suikerspinnenverkoopster. De gedachten stromen als een tsunami over hem heen, ze verzwelgen hem nog als hij niet uitkijkt. Voor het eerst wordt Herman uitgedaagd de wereld buiten zijn vertrouwde comfortzone te ontdekken. Durft hij het aan, om te dromen over meisjes in polkadot-jurken met rode lippenstift en schuine strepen boven hun ogen, of blijft hij zich krampachtig vasthouden aan het verleden?

“Als je doet wat je altijd deed, krijg je wat je altijd kreeg.”

Ik zou iedereen willen aansporen deze heerlijke rollercoaster te lezen. Literair misschien een tikje vreemd, maar een boek met een domino-effect. Hoe meer je leest, hoe meer Herman in je hoofd kruipt. Binnen de kleine setting ontstaat er een bijzonder verhaal. Bladzijde na bladzijde kom je erachter dat kwetsbaarheid niet zwak is, maar ook dapper. Juist doordat Herman zo imperfect is met al zijn strubbelingen en onzekerheden, gebeurt er iets interessants, je leeft met hem mee, voelt binding met hem en sluit hem in je hart. Ik mis hem nu al <3

Vijf volle sterren voor dit geweldige debuut

Meer weten over dit boek?
De Achtbaantester werd uitgegeven door uitgeverij Orlando en is onder andere te koop bij de uitgeverij en je plaatselijke boekhandel.

Leuke reacties of vragen kun je plaatsen onder het blog, of kom gezellig langs op mijn Instagram account @incrediblybookworm

Meer recensies van Linda de Jong