Guy Jones weeft beeldende, beweeglijke zinnen aan elkaar, in twee verhalen die parallel lopen. 'De IJstuin' is net als ' De Geheime tuin ' een magisch, hartverwarmend verhaal, met een donker randje.

‘’Meer gepor en gesjor, dacht Jess. Meer en meer en meer en meer . Ze had er genoeg van. Meer dan genoeg . Er moest iets veranderen.’’

'De IJstuin' draait om (het soms wat nukkig) meisje Jess dat opgevoed wordt door haar (altijd) werkende moeder. Dat ze nukkig is is niet zo gek, want Jess is twaalf jaar, en ze is het zat om niet naar buiten te kunnen en geen gewoon leven te kunnen leiden. Jess is namelijk allergisch voor de zon en loopt ernstige brandwonden op, zodra haar huid onbedekt is. Haar leven draait rond ziekenhuisafspraken en dagelijkse routines met haar leraren van school. Tijdens een controle, bij de kinderarts, glipt ze de gang op, een kamer in. De gordijnen zijn gesloten. Daar ontdekt ze per toeval Davey, een jongen van haar leeftijd. Ze ziet in hem een goede vriend. Aan de hand van verhalen en briefjes blijft ze in contact met hem.

Jess houdt ervan haar eigen verhalen te schrijven en droomt dat ze ooit zullen worden gepubliceerd. Dit biedt haar een ontsnapping uit het benauwende huis. Haar verbeelding is van haar, en in de nacht, als haar moeder slaapt, glijdt ze uit bed om stiekem het buitenleven te ervaren en de buurt te verkennen zoals andere kinderen.

‘’De trapreden kraakten als de botten van stokoude mensen toen haar moeder naar bed ging. Een paar minuten later doofde het zachte licht dat onder haar deur door scheen. Toch bleef ze wachten. ‘’

Op een nacht ondergaat ze een bijzondere (Narnia-achtige) ervaring. Jess vindt, een wereld die is gemaakt van ijs. Ze voelt zich er meteen thuis. Dit is haar plek, met glinsterend wit, vliegende olifantenmuizen en ijsappels met glanzende gouden vloeistof erin. Hier zou ze wel willen blijven, maar het veilige gevoel verdwijnt al snel, als ze ontdekt dat ze niet alleen is.

Ik weet niet hoe met jou zit, maar je kunt niet anders doen dan van Jess houden. Ik vond haar dapper, creatief en loyaal. Vastbesloten om het juiste te doen, zelfs als beslissen onmogelijk lijkt. Ook mooi hoe ze haar verhalen gebruikt om anderen te helpen.

Guy Jones schrijft niet alleen over verlangen en eenzaamheid, maar mixt het met liefde, vriendschap en verbondenheid. Een verhaal met een waardevolle les, over empathie (hoe jong dan ook) en offers die we soms brengen in het belang van anderen.

Kortom niet alleen een boek, met een geweldige buitenkant, maar ook één met een prachtig emotioneel hart <3

vijf sterren

(Uitgever Leopold )

Reacties op: Tijdloos sprookje over verlangen ergens bij te horen

De ijstuin - Guy Jones
? Bestel dit boek bij Libris.nl Bestel het boek vanaf € 17,99 Bestel het e-book € 11,99