Dit. eenvoudig, maar precies goed

Linda de Jong 19 mei 2022
Je hebt van die boeken die vallen gelijk op. Door hun kleurige omslag, door de veelzeggende titel, of doordat ze juist niet opvallen.

Dat kan je ook zeggen van het boek 'Dit'. De ingetogen titel zonder hoofdletter, de witte omslag, met bordeauxrood stoffen randje en een mooie zwart-wit illustratie van Schildpad en Das. Ze kijken beiden omhoog naar Reiger, die net als de titel in het zilver is gevat.

Binnenin het boek eenzelfde uitstraling, een wit blad met daarop een 'simpele', maar o zo mooie pentekening en verhaaltje.

'Hoe alles begon: de zon,' rijmt schildpad.
'Hoe alles verliep: ik sliep,' zegt Kleine Zakmuis.
'Hoe alles zal gaan: we kijken het aan,' besluit Uil.

In korte, poëtische dierenverhalen schrijft Tiny Fisscher over levensvragen die ieder mens wel eens bezighouden. De luchtige, ontroerende toon van het boek, maakt 'Dit' tot een feestje van herkenning voor iedereen die weleens over het leven, zichzelf en de wereld om zich heen nadenkt.

Een boek voor iedereen die af en toe even stil wil staan en wil dromen. Want zoals Schildpad hardop mijmert: 'Het allerfijnste moment. Wat zou dat zijn, Das?' Das antwoordt niet meteen. Dan zegt hij: ‘Ik sprak eens iemand die zei: Het allerfijnste moment is als je honing eet.'
'O nee,' zei hij meteen daarachteraan, ' het moment vlak daarvóór… '
'Ah ja, ' zegt schildpad. 'Dát… '

Schildpad en Das zijn de grote dragers van dit boek. Samen met de andere dieren gaan ze op avontuur en proberen zo de betekenis van alles te ontdekken. Hoe weet je of iemand een echte vriend is? Waarom zijn we hier eigenlijk en hoe kunnen we weten wat er gebeurt na de dood?

In Dit. (naar de titel) zitten Das en Schildpad in de morgenzon. Ze vragen zich af wat 'dit' is.
Ze komen er samen al snel achter. Een koel slokje water dat tintelt op je tong, of een zachte bries die langs je neus glijdt. In schildpad zijn hoofd spoelt een woord aan: Dit is geluk.
'Welnee,' zegt karper, 'geluk zit overal.' En Karper heeft wel een beetje gelijk, want geluk zit overal in ieder verhaaltje van dit boek. Ook als alles tegenzit, of iemand verdrietig is.

'Dit.' is een verzameling korte verhaaltjes, mijmeringen, gedachten over de kleine dingen die ons leven de moeite waard maken. Ieder verhaaltje geeft inzicht over het hier en nu, een momentje van bezinning, liefde en troost.

Aanrader voor iedereen die van filosofische verhalen en eenvoudige illustraties houdt. <3

Auteur: Tiny Fisscher | Illustraties Iris Van Der Veen | Samsara Uitgeverij B.V.
Literatuur & Romans Religie, Spiritualiteit & Filosofie

Meer recensies van Linda de Jong